لیست پالت های نرم افزار

8-8-4 سطح RGB [ ویرایش ]

RGB 8-8-4-سطح پالت نمونه تصویر. pngنمودار تست رنگ پالت RGB 8-8-4-سطح. png
قرمز# 000000# 240000# 490000# 6D0000# 920000# B60000# DB0000# FF0000
سبز# 000000# 002400# 004900# 006D00# 009200# 00B600# 00DB00# 00FF00
آبی# 000000# 000055# 0000AA# 0000FF

سطح RGB 8-8-4 برای هر یک از اجزای رنگ قرمز و سبز (3 + 3 بیت مرتبه بالا) و چهار سطح (2 بیت کم مرتبه) برای م blueلفه آبی ، از هشت سطح استفاده می کند ، زیرا حساسیت کمتر چشم طبیعی انسان به این رنگ اصلی. این منجر به ایجاد یک پالت 8 × 8 × 4 = 256 رنگ به شرح زیر می شود:

RGB 8-8-4-level palette.png

این پالت نرم افزاری RGB طیف کاملی از 8 بیتی ورودی های ممکن پالت را اشغال می کند ، بنابراین دیگر جایی برای رنگ های ثابت وجود ندارد. نرم افزارهایی که از این پالت استفاده می کنند باید عناصر رابط کاربری آنها را با همان رنگهایی که برای نشان دادن تصاویر استفاده می شود ، ترسیم کنند. همچنین دوباره ، خاکستری های واقعی را فراهم نمی کند.

سایر کاربردهای رایج پالت های نرم افزار [ ویرایش ]

پالت های خاکستری [ ویرایش ]

پالت خاکستری 8 بیتی نمونه image.pngنمودار آزمون رنگ پالت Grayscale 8bits.png
همه 256 رنگ در پالت خاکستری
تاریک روشن

پالت ساده باعث شد هر مقدماتی RGB سه گانه با مقادیر برابر به عنوان یک شیب مداوم از سیاه به سفید از طریق ورودی های کامل پالت موجود انجام شود. در اینجا پالت 8 بیتی و 256 سطح وجود دارد:

Grayscale 8bits palette.png

به عنوان مثال برای نمایش تصاویر TIFF یا JPEG در مقیاس خاکستری استفاده می شود .

پالت های شیب رنگ [ ویرایش ]

پالت های ساخته شده از یک شیب رنگ مداوم از تیره ترین تا روشن ترین رنگ های دلخواه. با داده های پیکسل طوری رفتار می شود که گویی در مقیاس خاکستری است ، اما جدول رنگ با ترکیب رنگ های RGB ، نه تنها خاکستری ، بازی می کند. رابطه بین درخشندگی اصلی و نقشه برداری می تواند متفاوت باشد ، اما مقیاس روشنایی در تمام ورودی های پالت حفظ می شود.

یکی از موارد بسیار متداول این نوع پالت ها ، پالت تن سپیا است که به تصویری ظاهری قدیمی و پیر (سمت چپ) می دهد. یک مثال گرادیان دیگر ، بر اساس رنگهای آبی ، در اینجا ارائه شده است (راست) ، اما می توان از هر رنگ یا مخلوط رنگ استفاده کرد. بسیاری از تلفن های همراه با دوربین داخلی امکان انتخاب عکس های رنگی با استفاده از این روش را دارند.

نقشه شیب رنگ (sepia) نمونه پالت نمونه image.png نقشه شیب رنگ (آبی) پالت نمونه تصویر. png
نقشه شیب رنگ (sepia) palette.png نقشه شیب رنگ (آبی) palette.png
همه 256 رنگ در پالت های شیب رنگ (به عنوان مثال)
قرمزتاریک روشن
سبزتاریک روشن
آبیتاریک روشن

پالت های سازگار [ ویرایش ]

پالت تطبیقی ​​8 بیتی نمونه image.pngنمودار تست رنگ پالت تطبیقی ​​8 بیتی. png

کسانی که تعداد کل نمایه های موجود آنها با ترکیبات RGB پر شده است که از ترتیب آماری ظاهر (معمولاً متعادل) از تصویر اصلی بتونی کاملاً واقعی انتخاب شده اند. الگوریتم های زیادی برای انتخاب رنگ ها از طریق کمی سازی رنگ وجود دارد . یکی از معروف ترین الگوریتم هایبرگ Heckbert است. در اینجا پالت رنگی 8 بیتی و 256 مورد استفاده با نمودار آزمون رنگ و نمونه تصویر بالا آورده شده است:

Adaptative 8bits palette.png

پالت های سازگار فقط با یک تصویر منحصر به فرد کار می کنند . تلاش برای نمایش تصاویر مختلف با پالت های تطبیقی ​​از طریق نمایشگر 8 بیتی معمولاً فقط به یک تصویر با رنگ های صحیح منجر می شود ، زیرا تصاویر پالت های مختلفی دارند و فقط یکبار می تواند همزمان نمایش داده شود. در اینجا مثالی از آنچه اتفاق می افتد هنگامی که یک تصویر رنگی نمایه شده با هر پالت رنگی که پالت تطبیقی ​​خود نیست ، نمایش داده می شود:

8 پالت نمونه تصویر نادرست است. png

پالت های رنگی کاذب [ ویرایش ]

پالت رنگهای کاذب نمونه image.pngنمودار آزمون رنگ پالت رنگ های کاذب. png
نقشه پالت رنگ کاذب
تاریک روشن
مقایسه پالت رنگ کاذب
تاریک
# 000000ارغوانی
# 333333آبی
# 666666فیروزه ای
# 999999سبز
#CCCCCCرنگ زرد
#FFFFFFقرمز
روشن

مقیاس های رنگی شیب دلخواه ، معمولاً 256 سایه ، و هیچ ارتباطی با رنگ های واقعی یک تصویر مشخص ندارند. آنها برای رنگ آمیزی تصویری مقیاس خاکستری برای آشکار کردن جزئیات و / یا برای ترسیم مقادیر سطح پیکسل به مقداری از اندازه فیزیکی ( پتانسیل ، دما ، ارتفاع و غیره) استفاده می شوند.

توجه داشته باشید ، در مثال بالا ، جزئیات جدید را می توان به رنگ آبی بیش از سرخابی در مناطق تاریک پس زمینه عکس اصلی دید.

در اینجا پالت شیب رنگ 8 بیتی و 256 استفاده شده است که با نمودار تست رنگ و نمونه تصویر بالا استفاده شده است:

پالت رنگهای کاذب. png

بسیاری از پالتهای رنگی کاذب وجود دارد که برخی از آنها بصورت استاندارد استفاده می شوند که عمدتا در کاربردهای علمی مورد استفاده قرار می گیرند: نجوم و رادیواسترونومی ، تصویربرداری ماهواره ای از زمین ، ترموگرافی ، مطالعه مواد ، توموگرافی و تصویربرداری تشدید مغناطیسی در پزشکی و غیره.

همچنین به [ ویرایش ] مراجعه کنید

منبع

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_software_palettes#Adaptive_palettes

ادامه لیست پالت های نرم افزار

پالت پیش فرض 16 رنگ اپل مکینتاش [ ویرایش ]

Mac 16colors پالت نمونه image.pngنمودار تست رنگ پالت Mac 16colors.png

هنگامی که اپل کامپیوتر Macintosh II را در سال 1987 معرفی کرد ، این پالت 16 رنگ در سیستم 4.1 گنجانده شد .

Mac 16colors palette.png

0 - سفید8 - سبز
1 - زرد9 - سبز تیره
2 - نارنجی10 - قهوه ای
3 - قرمز11 - برنزه
4 - سرخابی12 - خاکستری روشن
5 - بنفش13 - خاکستری متوسط
6 - آبی14 - خاکستری تیره
7 - فیروزه ای15 - سیاه

پالت پیش فرض RISC OS [ ویرایش ]

RiscOS 16colors پالت نمونه image.pngنمودار تست رنگ پالت RiscOS 16colors.png

Acorn RISC OS 2.x و 3.x این پالت 16 رنگ را ارائه می دهد: [3]

RiscOS 16colors palette.png

0 - سفید8 - آبی تیره
1 - خاکستری شماره 19 - زرد
2 - خاکستری شماره 210 - سبز
3 - خاکستری شماره 311 - قرمز
4 - خاکستری شماره 412 - بژ
5 - خاکستری شماره 513 - سبز تیره
6 - خاکستری شماره 614 - نارنجی
7 - سیاه15 - آبی روشن

ترتیبات RGB [ ویرایش ]

این بخش نمی استناد هر منابع . لطفاً با افزودن نقل قول ها به منابع معتبر به بهبود این بخش کمک کنید . مواد بدون منبع ممکن است به چالش کشیده و حذف شود . ( مارس 2008 ) (با نحوه و زمان حذف این پیام الگو آشنا شوید )

اینها مجموعه ای از رنگها هستند که در سطح RGB به طور مساوی مرتب شده اند و ترکیبات کاملی از RGB را ارائه می دهند که عمدتا به عنوان پالت اصلی برای نمایش هر نوع تصویری در محدودیت های عمق پیکسل 8 بیتی استفاده می شوند .

6 سطح RGB [ ویرایش ]

نمونه پالت RGB 6levels image.pngنمودار تست رنگ پالت RGB 6levels.png
قرمز# 000000# 330000# 660000# 990000# CC0000# FF0000
سبز# 000000# 003300# 006600# 009900# 00CC00# 00FF00
آبی# 000000# 000033# 000066# 000099# 0000CC# 0000FF

داشتن شش سطح برای هر مقدماتی ، با 66 = 216 ترکیب. این شاخص را می توان با (36 × R) + (6 × G) + B حل کرد ، با تمام مقادیر R ، G و B در یک محدوده از 0 تا 5. به عنوان مکعب RGB همگن ، شش رنگ خاکستری واقعی به دست می دهد. همچنین ، فضای دیگری برای 40 رنگ دیگر وجود دارد ، بنابراین سیستم عامل ها یا برنامه ها می توانند رنگ های اضافی اضافه کنند.

RGB 6levels palette.png

سیستم هایی که از این پالت نرم افزار استفاده می کنند عبارتند از:

  • پالت وب
  • پالت پیش فرض رنگ Apple Macintosh 256. همچنین شامل چهار شیب ده سایه ای برای خاکستری ، قرمز ، سبز و آبی است.

6-7-6 سطح RGB [ ویرایش ]

RGB 6-7-6-سطح پالت نمونه تصویر. pngنمودار آزمون رنگ پالت RGB 6-7-6-سطح. png
قرمز# 000000# 330000# 660000# 990000# CC0000# FF0000
سبز# 000000# 002A00# 005500# 008000# 00AA00# 00D400# 00FF00
آبی# 000000# 000033# 000066# 000099# 0000CC# 0000FF

این پالت با شش سطح برای مقدماتی قرمز و آبی و هفت سطح برای مقدمات سبز ساخته شده است و 6 × 7 × 6 = 252 ترکیب دارد. این شاخص را می توان با (42 × R) + (6 × G) + B ، با مقادیر R و B در یک محدوده از 0 تا 5 و G در یک محدوده از 0 تا 6. رسیدگی کرد. همان مورد قبلی ، اما با افزایش سطح سبز به دلیل حساسیت بیشتر چشم طبیعی انسان نسبت به این فرکانس.

RGB 6-7-6levels palette.png

این خاکستری واقعی را فراهم نمی کند ، اما شاخص های باقی مانده را می توان با چهار خاکستری متوسط ​​پر کرد. در هر صورت ، فضای کمی برای هر رنگ دیگری وجود دارد.

6-8-5 سطح RGB [ ویرایش ]

RGB 6-8-5levels نمونه پالت image.pngنمودار تست رنگ پالت RGB 6-8-5levels.png
قرمز# 000000# 330000# 660000# 990000# CC0000# FF0000
سبز# 000000# 002400# 004900# 006D00# 009200# 00B600# 00DB00# 00FF00
آبی# 000000# 000040# 000080# 0000BF# 0000FF

این پالت با شش سطح برای قرمز ، هشت سطح برای سبز و پنج سطح برای مقدماتی آبی ساخته شده است ، که 6 × 8 × 5 = 240 ترکیب دارد. این شاخص را می توان با (40 × R) + (5 × G) + B حل کرد ، با R از 0 تا 5 ، G از 0 تا 7 و B از 0 تا 4. سطوح در عملکرد حساسیت نرمال انتخاب می شوند چشم انسان به هر رنگ اصلی.

RGB 6-8-5levels palette.png

همچنین ، خاکستری های واقعی را فراهم نمی کند. شاخص های باقیمانده را می توان با شانزده رنگ خاکستری متوسط ​​یا سایر رنگ های ثابت پر کرد. در حقیقت ، این بهترین پالت نرم افزار اصلی متعادل RGB است (در صورت نیاز به منبع ) ، در سازش بین آرایش RGB بر اساس حساسیت چشم انسان و ورودی های پالت باقی مانده کافی برای اهداف دیگر.

 

    منبع

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_software_palettes#Adaptive_palettes

    لیست پالت های نرم افزار


    پرش به ناوبریپرش به جستجو

    این لیستی از پالت های نرم افزاری است که توسط رایانه ها استفاده می شود. سیستم هایی که از عمق پیکسل 4 بیتی یا 8 بیتی استفاده می کنند می توانند به طور همزمان حداکثر 16 یا 256 رنگ را نمایش دهند. بسیاری از رایانه های شخصی در اوایل سال 1990 حداکثر 256 رنگ مختلف را به نمایش می گذارند ، که توسط نرم افزار (یا توسط کاربر یا توسط یک برنامه) از پالت رنگ RGB سخت افزار گسترده تر آنها انتخاب می شود .

    انتخاب های معمول رنگ ها در زیرمجموعه های محدود (به طور کلی 16 یا 256) از پالت کامل شامل برخی از آرایش های سطح RGB است که معمولاً با پالت های 8 بیتی به عنوان پالت اصلی یا پالت جهانی (به عنوان مثال ، پالت ها برای استفاده های چند منظوره) استفاده می شود.

    اینها برخی از پالتهای نرم افزاری نمایندگی هستند ، اما در چنین سیستمهایی می توان هرگونه انتخاب را انجام داد.

    برای پالت های رنگی سخت افزاری خاص ، به لیست پالت های تک رنگ و RGB ، لیست پالت های سخت افزاری رایانه ای 8 بیتی ، لیست پالت های 16 بیتی سخت افزار کامپیوتر و لیست پالت های کنسول بازی های ویدیویی مراجعه کنید.

    هر پالت با آرایه ای از وصله های رنگی نشان داده می شود. یک نسخه با اندازه یک پیکسل در زیر هر پالت ظاهر می شود ، تا مقایسه اندازه پالت آسان شود.

    برای هر پالت منحصر به فرد ، یک نمودار آزمون رنگ تصویر و تصویر نمونه (اصل رنگ واقعی زیر) با آن پالت ارائه شده است (بدون تردید). نمودار آزمایشی ، رنگهای اصلی 8 بیتی ، 256 سطح قرمز ، سبز و آبی ( RGB ) و رنگهای مکمل فیروزه ای ، سرخابی و زرد را همراه با یک رنگ خاکستری کامل 8 بیتی و 256 درجه ای نشان می دهد. شیبهای رنگهای متوسط ​​RGB (نارنجی ، سبز آهکی ، سبز دریایی ، آبی آسمانی ، بنفش و فوشیا) و طیف رنگ کاملی نیز وجود دارد. نمودارهای رنگی گاما اصلاح نشده است.

    نمونه پالت RGB 24bits image.jpgنمودار تست رنگ پالت RGB 24bits.png

    این عناصر عمق رنگ و توزیع رنگهای هر پالت مشخص را نشان می دهد و تصویر نمونه نشان می دهد که چگونه انتخاب رنگ چنین پالت ها می تواند تصاویر واقعی را نشان دهد.

     

    فهرست

    مشخصات سیستم ویرایش ]

    اینها مجموعه ای از رنگهایی است که به طور رسمی به عنوان پالت سیستم در برخی از سیستم های عامل رایانه رایانه های شخصی که از نمایشگرهای 8 بیتی پشتیبانی می کنند ، استفاده می شود.

    پالت 16 رنگ پیش فرض Microsoft Windows ویرایش ]

    پالت ویندوز 16 رنگ نمونه image.pngنمودار تست رنگ پالت ویندوز 16 رنگ. png

    توسط این پلت فرم به عنوان یک پالت سازگار تقریباً عقب مانده برای حالت های متنی CGA ، EGA و VGA استفاده می شود ، اما با رنگ هایی که به ترتیب دیگری مرتب شده اند. همچنین پالت پیش فرض 16 نماد رنگی است.

    Windows 16colors palette.png

    شاخص های مربوط به این پالت عبارتند از:

    0 - سیاه8 - خاکستری
    1 - مارون9 - قرمز
    2 - سبز10 - آهک
    3 - زیتون11 - زرد
    4 - نیروی دریایی12 - آبی
    5 - بنفش13 - فوشیا
    6 - گل مینا14 - آبزیان
    7 - نقره ای15 - سفید

    پالت پیش فرض 20 رنگ Microsoft Windows ویرایش ]

    پالت ویندوز 20 رنگ نمونه image.pngنمودار تست رنگ پالت ویندوز 20 رنگ. png

    در حالت 256 رنگ ، چهار رنگ استاندارد اضافی برای ویندوز وجود دارد که در کل بیست رنگ اختصاصی برای سیستم وجود دارد. [1] [2] بنابراین سیستم 236 نمایه پالت را برای استفاده از برنامه ها آزاد می گذارد. ورودی های رنگ سیستم در داخل یک جدول پالت 256 رنگ ده اول به علاوه ده آخر است. در هر صورت ، به نظر نمی رسد که رنگ های اضافی سیستم غنی بودن رنگ تیز را اضافه کنند: آنها فقط برخی از سایه های متوسط ​​رنگ خاکستری هستند.

    Windows 20colors palette.png

    پالت کامل ویندوز 20 رنگ کامل:

    0 - سیاه246 - کرم
    1 - قرمز تیره247 - خاکستری متوسط
    2 - سبز تیره248 - خاکستری تیره
    3 - زرد تیره249 - قرمز
    4 - آبی تیره250 - سبز
    5 - سرخابی تیره251 - زرد
    6 - فیروزه ای تیره252 - آبی
    7 - خاکستری روشن253 - سرخابی
    8 - پول سبز254 - فیروزه ای
    9 - آبی آسمانی255 - سفید

     

      منبع

      https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_software_palettes#Adaptive_palettes

      پالت (محاسبات)

      عنوان پنجره ابزار نیز شناخته می شود ، به پنجره Palette مراجعه کنید .

      عمق رنگ
      مربوط

      نمونه تصویر

      پالت مورد استفاده در تصویر ، در حال چرخش در مورد فضای رنگی RGB است .

      در گرافیک رایانه ای ، یک پالت ، که جدول جستجوی رنگ (CLUT) نیز نامیده می شود ، یک جدول مکاتبات است که در آن رنگهای انتخاب شده از یک محدوده تولید رنگ خاص از یک فضای رنگی ، یک شاخص اختصاص داده می شود که توسط آنها می توان به آنها اشاره کرد. این روش با ارجاع به رنگها از طریق فهرست ، که اطلاعات کمتری از آنچه برای توصیف رنگهای واقعی در فضای رنگی مورد نیاز است ، می گیرد ، هدف از این کار کاهش استفاده از داده ها است ، چه به عنوان پردازش بار ، انتقال پهنای باند ، استفاده از RAM یا ذخیره سازی مداوم. به تصاویری که در آنها رنگها با مراجعه به یک CLUT نشان داده می شوند ، تصاویر رنگی نمایه شده گفته می شود .

       

      فهرست

      توضیحات ویرایش ]

      از سال 2019 ، رایج ترین فضای رنگی تصویر در محاسبات ، مدل رنگی RGB با 8 بیت در عمق رنگ پیکسل است . با استفاده از این روش ، 8 بیت در هر پیکسل برای توصیف سطح درخشندگی در هر یک از کانال های RGB استفاده می شود ، بنابراین برای توصیف کامل رنگ هر پیکسل ، 24 بیت ذخیره سازی لازم است. هدف از استفاده از پالت ها کاهش این میزان ذخیره سازی با کاهش مجموعه ای از رنگهای ممکن است که باید بطور همزمان کنترل شوند (اغلب با استفاده از روشهای سازگار) ، به هر رنگ ممکن یک شاخص اختصاص داده می شود که اجازه می دهد تا به هر رنگ مراجعه شود با استفاده از اطلاعات کمتر از نیاز برای توصیف کامل رنگ. یک مثال متداول ، پالت 256 رنگی است که معمولاً در GIF استفاده می شودقالب پرونده ، که در آن 256 رنگ برای نشان دادن یک تصویر از کل فضای رنگ 24 bpp انتخاب می شوند که به هر یک از آنها یک شاخص 8 بیتی اختصاص داده شده است. به این ترتیب ، در حالی که سیستم به طور بالقوه می تواند هر رنگی را در فضای رنگی RGB تولید کند (تا جایی که محدودیت رنگ 256 اجازه می دهد) ، میزان ذخیره سازی برای هر پیکسل از 24 به 8 بیت در هر پیکسل کاهش می یابد.

      پالت اصلی ویرایش ]

      پرونده: Palette sizes.ogv

      یک پالت رنگی انطباقی که از 2 رنگ به 256 رنگ گسترش می یابد و نحوه تغییر تصویر را نشان می دهد (برای دیدن انیمیشن کلیک کنید).

      در برنامه ای که تصاویر کوچک مختلف تصویر را در یک موزاییک روی صفحه نشان می دهد ، ممکن است برنامه نتواند همه پالت های سازگار هر تصویر کوچک تصویر نمایش داده شده را همزمان در ثبت رنگ های سخت افزاری بارگیری کند. یک راه حل استفاده از پالت اصلی منحصر به فرد یا پالت جهانی است که می تواند برای نمایش هر نوع تصویر با دقت مناسب استفاده شود.

      این کار با انتخاب رنگها به گونه ای انجام می شود که پالت اصلی شامل یک فضای رنگی کامل RGB "در مینیاتور" باشد ، و سطوح احتمالی اجزای قرمز ، سبز و آبی را محدود می کند. این نوع چیدمان گاهی اوقات به عنوان یک پالت یکنواخت شناخته می شود . [1] چشم طبیعی انسان نسبت به سه رنگ اصلی در درجات مختلف حساسیت دارد: هرچه بیشتر به سبز ، کمتر به رنگ آبی باشد. بنابراین ترتیب های RGB می توانند با اختصاص سطوح بیشتر برای جز component سبز و کمتر به رنگ آبی ، از این مزیت استفاده کنند.

      یک پالت اصلی که به این روش ساخته شده است را می توان با حداکثر 8R × 8G × 4B = 256 رنگ پر کرد ، اما این فضای پالت را برای رنگ های رزرو شده ، شاخص های رنگی که برنامه می تواند برای اهداف خاص استفاده کند ، باقی نمی گذارد. معمول تر این است که فقط از 6R × 6G × 6B = 216 استفاده کنید (مانند مورد رنگ وب ) ، 6R × 8G × 5B = 240 یا 6R × 7G × 6B = 252 ، که جای برخی از رنگ های رزرو شده را دارد.

      سپس ، هنگام بارگیری موزاییک تصاویر کوچک تصویر (یا سایر تصاویر ناهمگن) ، برنامه به سادگی از هر پیکسل رنگی نمایه سازی شده اصلی در حداکثر تقریبی آن در پالت اصلی نقشه برداری می کند (پس از ریختن این مورد در رجیسترهای رنگ سخت افزار) ، و نتیجه را در بافر ویدئو در اینجا نمونه ای از یک موزاییک ساده از چهار تصویر کوچک تصویر با استفاده از یک پالت اصلی 240 رنگ تنظیم شده RGB به علاوه 16 سایه متوسط ​​خاکستری وجود دارد. همه تصاویر بدون از دست دادن قابل توجهی از دقت رنگ در کنار هم قرار می گیرند:

      IndexedColorSample (موزاییک) .png

      پالت تطبیقی ویرایش ]

      هنگام استفاده از رنگ شاخص تکنیک ها، تصاویر زندگی واقعی با وفاداری بهتر به نمایندگی truecolor یکی از اصلی با استفاده از پالت تطبیقی (گاهی اوقات املای پالت adaptative )، که در آن رنگ انتخاب می شوند و یا کوانتیزه از طریق برخی از الگوریتم به طور مستقیم از تصویر اصلی (با چیدن بیشترین رنگها). به این ترتیب، و با بیشتر لرزشی ، تصویر رنگ شاخص تقریبا می تواند اصلی مطابقت.

      اما این یک وابستگی شدید بین پیکسل های تصویر و پالت انطباقی آن ایجاد می کند. با فرض یک نمایش گرافیکی با عمق 8 بیتی ، لازم است قبل از بارگذاری سطح تصویر در بافر قاب ، پالت انطباقی تصویر داده شده را در ثبات های سخت افزاری رنگ بارگذاری کنید . برای نمایش تصاویر مختلف با پالت های انطباقی متفاوت ، باید مانند نمایش اسلاید یکی یکی بارگیری شوند . در اینجا نمونه هایی از چهار تصویر رنگی نمایه شده مختلف با وصله های رنگی برای نشان دادن پالت های سازگار مربوطه (و تا حد زیادی ناسازگار) وجود دارد:

      IndexedColorSample (توت فرنگی انتخاب شده) .pngIndexedColorSample (محصول Caerulea3) .pngIndexedColorSample (Lapis.elephant.800pix.060203) .pngIndexedColorSample (لیمو) .png

      شفافیت در پالت ها ویرایش ]

      همچنین نگاه کنید به: شفافیت (گرافیک)

      یک ورودی پالت منفرد در یک تصویر رنگی نمایه شده را می توان به عنوان یک رنگ شفاف تعیین کرد ، تا بتوانید یک همپوشانی ساده ویدئویی را انجام دهید : قرار دادن یک تصویر داده شده بر روی پس زمینه به گونه ای که برخی از قسمت های تصویر همپوشانی شده پس زمینه را پنهان کند و بقیه نه . قرار دادن بیش از حد عنوان و اعتبار فیلم / تلویزیون یک برنامه معمول از همپوشانی ویدیو است.

      در تصویری که قرار می گیرد (رنگ ایندکس شده فرض می شود) ، یک ورودی پالت مشخص نقش رنگ شفاف را بازی می کند. معمولاً شاخص شماره 0 است ، اما اگر رویه توسط نرم افزار انجام شود ، ممکن است دیگری انتخاب شود . در زمان طراحی ، ورودی پالت رنگ شفاف به یک رنگ دلخواه (معمولاً متمایز) اختصاص داده می شود. در مثال زیر ، یک اشاره گر پیکان معمولی برای یک دستگاه اشاره گر بر روی پس زمینه نارنجی طراحی شده است ، بنابراین در اینجا مناطق نارنجی نشان دهنده مناطق شفاف (سمت چپ) است. هنگام اجرا ، تصویر همپوشانی شده در هر نقطه ای از تصویر پس زمینه قرار می گیرد و به گونه ای مخلوط می شود که اگر شاخص رنگ پیکسل رنگ شفاف باشد ، پیکسل پس زمینه حفظ شود و در غیر این صورت جایگزین می شود.

      این تکنیک برای اشاره گرها ، در بازی های ویدیویی 2 بعدی D برای شخصیت ها ، گلوله ها و غیره ( sprites ) ، عنوان فیلم و سایر برنامه های مخلوط کردن تصویر استفاده می شود.

      برخی از رایانه های اولیه ، به عنوان Commodore 64 ، MSX و Amiga از sprites و / یا همپوشانی فیلم تمام صفحه توسط سخت افزار پشتیبانی می کنند. در این موارد ، شماره ورودی پالت شفاف توسط سخت افزار تعریف می شود و قبلاً عدد 0 بود.

      برخی از قالب های پرونده تصویر رنگی نمایه شده به عنوان GIF به طور ذاتی از تعیین ورودی پالت داده شده به عنوان شفاف ، قابل انتخاب آزادانه در بین ورودی های پالت مورد استفاده برای یک تصویر معین پشتیبانی می کنند. BMP فرمت فایل ذخایر فضا برای ارزش کانال آلفا در جدول رنگ آن، [2] با این حال در حال حاضر این فضا مورد استفاده قرار گرفته به داشتن هر گونه اطلاعات زجاجی و روی صفر تنظیم. در مقابل ، PNG از کانال های آلفا در ورودی های پالت پشتیبانی می کند ، نیمه شفافیت را در تصاویر پالت شده امکان پذیر می کند.

      وقتی که با truecolor : تصاویر، برخی از تجهیزات ویدئو مخلوط می توانید سه گانه RGB (0،0،0) (تاریک ترین سایه ای از سیاه و سفید، گاهی اوقات به عنوان مراجعه کننده هیچ قرمز، رنگ سبز، هیچ آبی به کار superblack به عنوان رنگ شفاف در این زمینه) . در زمان طراحی ، به اصطلاح صورتی جادویی جایگزین می شود . به همین ترتیب ، نرم افزارهای معمولی انتشار دسک تاپ می توانند سه رنگ خالص سفید RGB (255،255،255) را از عکس ها و تصاویر حذف کنند تا به پاراگرافهای متن اجازه داده شود تا برای تنظیم نامنظم متن در اطراف موضوعات تصویر ، به کادر محدوده تصویر حمله کنند .

      برنامه های نقاشی 2-D ، مانند Microsoft Paint و Deluxe Paint ، می توانند هنگام انجام عملیات برش ، کپی و چسباندن ، رنگ زمینه تعیین شده توسط کاربر را به عنوان رنگ شفاف به کار گیرند.

      ماسکهای بیت تصویر و کانالهای آلفا اگرچه مرتبط هستند (به همین دلیل برای همان اهداف استفاده می شوند) تکنیک هایی هستند که به هیچ وجه شامل استفاده از پالت ها و یا رنگ شفاف نیستند ، اما لایه های داده باینری اضافی را نیز اضافه می کنند.

      پالت نرم افزار ویرایش ]

      همچنین نگاه کنید به: لیست پالت های نرم افزار

      Microsoft Windows ویرایش ]

      برنامه های Microsoft Windows پالت دستگاه های نمایش رنگی نمایه شده 4 بیتی یا 8 بیتی را از طریق توابع تخصصی Win32 API مدیریت می کنند . کاربرد پالت ها در حالت نمایش Highcolor و Truecolor جای سوال دارد. این API ها با اصطلاح "پالت سیستم" و بسیاری از "پالت های منطقی" سروکار دارند.

      "پالت سیستم" کپی رم از رجیسترهای سخت افزار صفحه نمایش رنگی است که در درجه اول یک پالت فیزیکی است و یک منبع مشترک مشترک سیستم است. هنگام راه اندازی ، با پالت سیستم پیش فرض بارگذاری می شود (عمدتا "پالت اصلی" که در اکثر برنامه ها به اندازه کافی کار می کند).

      هنگامی که یک برنامه معین قصد دارد از گرافیک های رنگی و یا تصاویر خروجی بگیرد ، می تواند "پالت منطقی" خود را تنظیم کند ، یعنی انتخاب خصوصی رنگ های خاص خود را (حداکثر 256). فرض بر این است که هر عنصر گرافیکی که برنامه سعی می کند روی صفحه نمایش نشان دهد ، از رنگ های پالت منطقی خود استفاده می کند. هر برنامه می تواند آزادانه یک یا چند پالت منطقی را بدون تداخل مورد انتظار بیشتر مدیریت کند (از قبل).

      قبل از اینکه خروجی به طور موثر انجام شود ، برنامه باید پالت منطقی خود را درک کند: سیستم سعی می کند رنگ "منطقی" را با "فیزیکی" مطابقت دهد. اگر رنگ مورد نظر از قبل در پالت سیستم وجود داشته باشد ، سیستم به صورت داخلی از شاخص های پالت سیستم و منطقی نقشه می کشد (به دلیل اینکه به ندرت با هم همخوانی دارند). اگر رنگ مورد نظر هنوز وجود نداشته باشد ، سیستم یک الگوریتم داخلی برای دور انداختن کمترین رنگ استفاده شده در پالت سیستم (به طور کلی برخی از آنها توسط یک پنجره دیگر در پس زمینه استفاده می شود) اعمال می کند و آن را با رنگ جدید جایگزین می کند. با توجه به اینکه فضای محدودی برای رنگها در پالت سیستم وجود دارد ، الگوریتم سعی می کند رنگهای مشابه را با هم و همیشه با پرهیز از رنگهای زائد تغییر رنگ دهد.

      نتیجه نهایی بستگی به این دارد که چه تعداد برنامه با رنگ صفحه نمایش کار می کنند. پنجره پیش زمینه همیشه مورد پسند است ، بنابراین پنجره های موجود در پس زمینه ممکن است به طرق مختلف رفتار کنند: از خراب شدن گرفته تا سریع تر دوباره خود را ترسیم کنند. وقتی پالت سیستم تغییر می کند ، سیستم یک رویداد خاص را ایجاد می کند تا به هر برنامه ای اطلاع دهد. هنگام دریافت ، یک پنجره می تواند با استفاده از یک عملکرد Win32 API به سرعت خود را دوباره ترسیم کند. اما این باید به صراحت در کد برنامه انجام شود. از این رو این واقعیت است که بسیاری از برنامه ها از پس مدیریت این رویداد برنمی آیند و در این شرایط پنجره های آنها خراب می شود.

      یک برنامه کاربردی می تواند پالت سیستم را مجبور به بارگذاری با رنگ های خاص و حتی به ترتیب خاص کند ، و "فریب" سیستم با گفتن اینکه آنها ورودی های رنگی هستند که برای انیمیشن در نظر گرفته شده اند (تغییر سریع رنگ در پالت فیزیکی در ورودی های خاص). بنابراین سیستم نمی تواند فرض کند که هر ورودی پالت سخت افزاری برای مدیریت رنگ پالت آنها رایگان است و این ورودی ها از الگوریتم آن مستثنی هستند. نتیجه نهایی به مهارت برنامه اجبار رنگ و رفتار سایر برنامه ها (دقیقاً مانند موارد عادی طول می کشد) و خود سیستم عامل بستگی دارد.

      همچنین به ویرایش ] مراجعه کنید

      منبع

      https://en.wikipedia.org/wiki/Palette_(computing)

      رنگ نمایه شده

      یک تصویر رنگی نمایه شده 2 بیتی. رنگ هر پیکسل با یک عدد نشان داده می شود. هر عدد ( شاخص ) مربوط به یک رنگ در جدول رنگ ( پالت ) است.

      در محاسبات ، رنگ ایندکس شده روشی است برای مدیریت رنگ تصاویر دیجیتالی به روشی محدود ، به منظور صرفه جویی در حافظه کامپیوتر و ذخیره سازی پرونده ، ضمن سرعت بخشیدن به تازه سازی نمایشگر و انتقال فایل. این نوعی فشرده سازی کوانتیزه برداری است .

      وقتی یک تصویر به این روش رمزگذاری می شود ، اطلاعات رنگ مستقیماً توسط داده پیکسل تصویر حمل نمی شود ، بلکه در یک قطعه داده جداگانه به نام جدول جستجوی رنگ (CLUT) یا پالت ذخیره می شود : یک آرایه از مشخصات رنگ. هر عنصر در آرایه نمایانگر یک رنگ است که با موقعیت آن در آرایه نمایه می شود. هر پیکسل تصویر شامل مشخصات کامل رنگ آن نیست ، بلکه فقط نمایه آن در پالت است . این روش گاهی اوقات به عنوان شبه رنگ [1] یا رنگ غیرمستقیم نامیده می شود ، [2] زیرا رنگ ها به طور غیر مستقیم مورد خطاب قرار می گیرند.

       

      فهرست

      تاریخچه ویرایش ]

      سیستم های نمایش گرافیک اولیه که از رنگ نمایه شده 8 بیتی با بافرهای فریم و جداول جستجوی رنگ استفاده می کنند شامل SuperPaint (1973) Shoup و بافر قاب ویدئو است که در سال 1975 توسط Kajiya ، Sutherland و Cheadle توصیف شده است. [3] [4] اینها از پالت 256 رنگ RGB پشتیبانی می کنند. برنامه Super Point استفاده از SHIFT-ثبت نام فریم بافر، در حالی که Kajiya و همکاران سیستم از یک بافر قاب دسترسی تصادفی استفاده کرده است.

      چند سیستم قبلی از رنگ 3 بیتی استفاده می کردند ، اما معمولاً بیت ها را به عنوان بیت های خاموش / روشن قرمز ، سبز و آبی مستقل در نظر می گرفتند نه اینکه به طور مشترک به عنوان شاخص LUT رنگی استفاده شوند.

      اندازه پالت ویرایش ]

      مقاله اصلی: پالت (محاسبات)

      خود پالت تعداد محدودی از رنگهای مجزا را ذخیره می کند. 4 ، 16 یا 256 شایع ترین موارد است. این محدودیت ها اغلب توسط سخت افزار آداپتور نمایشگر معماری هدف اعمال می شود ، بنابراین تصادفی نیست که این اعداد قدرت دقیق دو ( کد باینری ) هستند: 2 2  = 4 ، 2 4  = 16 و 2 8  = 256: در حالی که 256 مقادیر را می توان در یک بایت واحد 8 بیتی قرار داد (و سپس یک پیکسل رنگی نمایه شده یک بایت را نیز اشغال می کند) ، شاخص های پیکسل با 16 (4 بیتی ، یک نوک زدن) ) یا تعداد کمتری از رنگ ها را می توان در یک بایت واحد بسته بندی کرد (در صورت استفاده از 16 رنگ در هر بایت دو نوک انگشت یا در صورت استفاده از 4 رنگ چهار پیکسل 2 بیتی در بایت). بعضی اوقات می توان از مقادیر 1 بیتی (2 رنگ) استفاده کرد و سپس تا هشت پیکسل را می توان در یک بایت بسته بندی کرد. چنین تصاویری ، تصاویر باینری در نظر گرفته می شوند (که بعضاً به عنوان نقشه بیت یا عکس با دو سطح شناخته می شود ) و نه یک تصویر رنگی نمایه شده.

      عمق رنگ
      مربوط

      اگر پوشش ساده فیلم از طریق یک رنگ شفاف در نظر گرفته شده باشد ، یک ورودی پالت به طور خاص برای این منظور اختصاص داده شده است و به عنوان یک رنگ موجود تخفیف داده می شود. برخی از ماشین آلات مانند سری MSX دارای رنگ شفافی بودند که توسط سخت افزار ذخیره شده بودند. [5]

      تصاویر رنگی نمایه شده با اندازه پالت فراتر از 256 ورودی نادر هستند. حد عملی حدود 12 بیت در هر پیکسل ، 4096 شاخص مختلف است. استفاده از نمایه شده 16 bpp یا بیشتر ، مزایای طبیعت تصاویر رنگی نمایه شده را فراهم نمی کند ، زیرا اندازه پالت رنگ در بایت بیشتر از خود داده تصویر خام است. همچنین ، از حالت های RGB Highcolor مستقیم مفید می توان از 15 bpp به بالا استفاده کرد.

      اگر یک تصویر است بسیاری از سایه رنگ های ظریف، برای انتخاب یک مجموعه محدود از رنگ برای تقریب تصویر با استفاده از آن لازم است تدریج رنگ . چنین پالت غالباً برای نمایش دقیق تصویر کافی نیست. تولید مثل سخت مانند ویژگی های شیب دار به صورت بلوک یا نوار (نوار رنگ ) به نظر می رسند . در این موارد ، معمولاً استفاده از لرزش ، که پیکسل های رنگی مختلف را در الگوها مخلوط می کند ، از تمایل بینایی انسان به تاری تاری پیکسل های مجاور با هم بهره می برد و از نظر بصری به نتیجه اصلی نزدیکتر می شود.

      در اینجا یک تصویر 256 رنگی نمایه شده و پالت اختصاصی آن (که به صورت مستطیل نمونه ها نشان داده شده است) وجود دارد:

      پالت تطبیقی ​​8 بیتی نمونه image.png Adaptative 8bits palette.png

      رنگ و پالت ویرایش ]

      همچنین نگاه کنید به: لیست پالت ها

      نحوه رمزگذاری رنگها در نقشه پالت رنگ یک تصویر رنگی نمایه شده خاص ، به بستر هدف بستگی دارد.

      تکنیک های اولیه رنگ ویرایش ]

      بسیاری از رایانه های شخصی و خانگی اولیه دارای پالت سخت افزاری بسیار محدودی بودند که می توانند مجموعه ای بسیار کوچک از رنگها را تولید کنند. در این موارد ، مقدار هر پیکسل مستقیماً روی یکی از این رنگها قرار می گیرد. نمونه های معروف آن شامل Apple II ، Commodore 64 و IBM PC CGA است، همه شامل سخت افزارهایی بود که می توانست یک مجموعه ثابت از 16 رنگ را تولید کند. در این موارد ، یک تصویر می تواند هر پیکسل را با 4 بیت رمزگذاری کند ، مستقیماً رنگ مورد استفاده را انتخاب کند. در اکثر موارد ، سخت افزار نمایشگر از حالت های اضافی پشتیبانی می کند که فقط می توان زیر مجموعه ای از آن رنگها را در یک تصویر واحد به کار برد ، این یک روش مفید برای صرفه جویی در حافظه است. به عنوان مثال ، حالت رزولوشن 320 × 200 CGA می تواند همزمان چهار رنگ از 16 رنگ را نشان دهد. از آنجا که پالت ها کاملاً اختصاصی بودند ، تصویری که در یک سیستم عامل ایجاد می شود نمی تواند به طور مستقیم بر روی پلت فرم دیگر مشاهده شود.

      ماشین های دیگر این دوران توانایی تولید مجموعه ای بزرگتر از رنگ را داشتند ، اما به طور کلی فقط اجازه استفاده از زیرمجموعه ای از آن را در هر تصویر می دادند. مثالها عبارتند از پالت 256 رنگ در آتاری ماشین آلات 8 بیتی یا 4096 رنگ های VT241 ترمینال در رجیس حالت گرافیک. در این موارد معمول بود که تصویر فقط اجازه می دهد زیر مجموعه کوچکی از تعداد کل رنگها در یک زمان نمایش داده شود ، حداکثر تا 16 بار در Atari و VT241. به طور کلی ، این سیستم ها به طور مشابه با برادران کمتر رنگارنگ خود کار می کردند ، اما یک تفاوت اساسی در این بود که رنگهای زیادی در پالت وجود داشت که با توجه به مقدار محدود حافظه ویدئویی ، می توان مستقیماً در داده های پیکسل رمزگذاری کرد . در عوض ، آنها از یک جدول رنگی استفاده کردند(CLUT) که در آن داده های هر پیکسل به ورودی در CLUT اشاره داشته و CLUT تحت کنترل برنامه تنظیم شده است. این بدان معنی است که داده های CLUT تصویر باید همراه با داده های تصویر خام ذخیره شوند تا بتوانند تصویر را به درستی تولید کنند.

      RGB ویرایش ]

      پالت های سخت افزاری مبتنی بر رنگ های ویدئویی م componentلفه مانند YPbPr یا موارد مشابه معمولاً در اواسط دهه 1980 با مدل رنگی انعطاف پذیر RGB جایگزین شدند ، که در آن می توان با مخلوط کردن مقادیر مختلف سه رنگ اصلی قرمز ، سبز و آبی. اگرچه تعداد کل رنگهای مختلف به تعداد سطوح در هر سطح اولیه و به یک سخت افزار خاص بستگی دارد ( 9 بیتی RGB 512 ترکیب ، 12 بیتی RGB 4096 و غیره را فراهم می کند) ، در این مدل Digital- مبدلهای آنالوگ(DAC) می تواند رنگ ها را ایجاد کند - ساده سازی سخت افزار را ساده می کند - در حالی که این نرم افزار می تواند تعداد هر سطح را به طور انتزاعی درمان کند و رنگ های RGB را به روشی مستقل از دستگاه مدیریت کند. با ذخیره رنگها در قالب RGB در پالت پرونده های تصویری نمایه شده ، بدون در نظر گرفتن عمق رنگی که در پیاده سازی سخت افزار وجود دارد ، می توان هر تصویری را (از طریق تغییرات مناسب) روی هر سیستم از این دست نمایش داد.

      امروز، سخت افزار ها و فایل های تصویری از فرمت های که در برخورد با تصاویر رنگ شاخص تقریبا به طور انحصاری مدیریت رنگ در فرمت RGB، عملا پشتیبانی می کند استاندارد بودن به اصطلاح truecolor یا RGB 24 بیتی ، با 16777216 رنگ های مختلف ممکن . با این حال ، تصاویر نمایه شده رنگی محدود به کدگذاری رنگی 24 بیتی RGB نیستند. پالت های تصویری می توانند هر نوع رمزگذاری رنگی را نگه دارند. به عنوان مثال ، قالب فایل PDF از رنگ نمایه شده در فضای رنگی دیگر ، به ویژه CMYK پشتیبانی می کند ، و Adobe Distiller به طور پیش فرض تصاویر را به رنگ نمایه شده تبدیل می کند هر زمان که تعداد کل رنگهای تصویر برابر یا کمتر از 256 باشد. هنگام استفاده از RGB ،قالب های فایل TIFF و PNG می توانند سه گانه RGB را با دقت 16 بیت (65536 سطح در هر جز component) و در مجموع 48 بیت در هر پیکسل ذخیره کنند. توسعه پیشنهادی استاندارد TIFF به [6] پالت رنگی غیر RGB اجازه می دهد ، اما به دلایل فنی این مورد هرگز در نرم افزار اجرا نشد. جدول نقشه رنگی حالت رنگی نمایه شده فرمت فایل BMP ورودی های خود را به ترتیب BGR به جای RGB ذخیره می کند و (در نسخه فعلی) یک بایت اضافی بدون استفاده برای پر کردن دارد تا مطابق با ترازبندی کلمه 32 بیتی باشددر حین پردازش ، اما در اصل هنوز یک کدگذاری رنگی 24 بیتی RGB است. (نسخه قبلی قالب BMP از سه بایت در ورودی جدول رنگی 24 بیتی استفاده می کرد و بسیاری از پرونده ها با آن قالب هنوز در گردش هستند ، بنابراین بسیاری از برنامه های مدرن که فایل های BMP را می خوانند از هر دو نوع پشتیبانی می کنند.)

      ترتیب بیت های پیکسل ویرایش ]

      به جز حالت های گرافیکی با وضوح بسیار کم ، اوایل خانه های شخصی و رایانه های شخصی به ندرت یک طرح "با آدرس تمام پیکسل" را اجرا می کنند - یعنی توانایی تغییر یک پیکسل به هر یک از رنگ های موجود به طور مستقل. محدودیت های آنها ناشی از استفاده از ویژگی های رنگی جداگانه یا مناطق RAM رنگی است که منجر به تأثیرات برخورد می شود. همچنین ، بیت های پیکسل و / یا خطوط اسکن حافظه ویدئویی معمولاً به روشهای عجیب و غریب مناسب برای سخت افزار مولد فیلم مرتب شده اند (بنابراین در هزینه های سخت افزاری در بازار رقابتی هزینه صرفه جویی می شود) ، اما گاهی اوقات برای افرادی که برنامه های گرافیکی می نویسند مشکل ایجاد می شود . بیت های یک پیکسل در تصاویر با رنگ ایندکس شده و آدرس دهی با تمام پیکسل ها همیشه در حافظه ویدئو یا فایل های تصویری مجاور نیستند (به عنوان مثال ،سازمان متراکم همیشه مورد استفاده قرار نمی گیرد.) برخی از سخت افزارهای ویدئویی ، مانند حالت های گرافیکی 16 رنگ آداپتور گرافیک پیشرفته (EGA) و آرایه گرافیک ویدیویی (VGA) برای سازگارهای IBM PC [7] یا بافر ویدئویی آمیگا [8] به صورت یک سری صفحات بیت (در پیکربندی به نام planar ) مرتب شده اند ، که در آن بیت های مربوط به یک پیکسل در میان چندین بیت مپ مستقل تقسیم می شوند . بنابراین ، بیت های پیکسل از نظر مفهومی در امتداد محور 3D Z تراز می شوند. (مفهوم "عمق" در اینجا همان عمق پیکسل نیست .)

      فرمت های فایل تصویری اولیه ، مانند PIC ، چیزی بیش از یک حافظه خالی از حافظه ویدئویی یک دستگاه داده شده ذخیره نمی کنند.

      برخی فرمت های فایل تصویر نمایه رنگ مانند فرمت های گرافیکی تبادل (GIF) اجازه می دهد خطوط اسکن تصویر در مرتب شده اند در لایه مد (منظور خطی نیست)، که اجازه می دهد تا یک نسخه با کیفیت پایین از تصویر به نظر می رسد بر روی صفحه نمایش در حالی که آن است که هنوز دانلود ، به طوری که کاربر کامپیوتر می تواند در طول چند ثانیه قبل از رسیدن کل تصویر ، ایده ای از محتوای آن بدست آورد. در اینجا مثالی از بارگیری عمودی لایه ای عمودی در چهار مرحله وجود دارد:

      IndexedColorSample InterleavedDownload (محصول Caerulea3) .png

      همانطور که در اینجا دیده می شود ، تصویر به چهار گروه از خطوط تقسیم شده است: گروه A شامل هر خط چهارم ، گروه B شامل خطوط بلافاصله خطوط زیر در گروه A ، گروه C نیز به همین ترتیب شامل خطوط بلافاصله بعد از گروه های گروه B و گروه D شامل خطوط باقیمانده ، که بین خطوط گروه C (بلافاصله در بالا) و گروه A (بلافاصله در زیر) قرار دارند. اینها به ترتیب A ، C ، B ، D در پرونده ذخیره می شوند ، بنابراین هنگام انتقال فایل ، گروه دوم دریافت شده (C) از خطوط در مرکز بین خطوط گروه اول قرار می گیرند ، از نظر مکانی یکنواخت ترین و قابل تشخیص هستند تصویر ممکن است ، فقط از دو گروه از خطوط تشکیل شده است. همین روش را می توان با گروه های بیشتری به کار برد (مثلاً هشت) ، در این حالت در هر مرحله گروه بعدی برای ارسال شامل خطوطی است که در یا در نزدیکی مراکز باند های باقیمانده قرار دارند که هنوز با داده های تصویر پر نشده اند. این روش ، با چهار یا هشت گروه خط ، معمولاً در اوایل شبکه جهانی وب در نیمه دوم دهه 1990 استفاده می شد. به جای اینکه پس زمینه (سیاه) مانند تصویر بالا نشان داده شود ، تصویر جزئی اغلب با کپی کردن هر خط روی صفحه نمایش داده می شود تا فضای زیر آن را به خط تصویر بعدی دریافت کنید. نتیجه نهایی یک تصویر مداوم با کاهش وضوح عمودی بود که با رسیدن قسمتهای بعدی داده تصویر ، طی چند ثانیه به وضوح کامل افزایش می یابد. به جای اینکه پس زمینه (سیاه) مانند تصویر بالا نشان داده شود ، تصویر جزئی اغلب با کپی کردن هر خط روی صفحه نمایش داده می شود تا فضای زیر آن را به خط تصویر بعدی دریافت کنید. نتیجه نهایی یک تصویر مداوم با کاهش وضوح عمودی بود که با رسیدن قسمتهای بعدی داده تصویر ، طی چند ثانیه به وضوح کامل افزایش می یابد. به جای اینکه پس زمینه (سیاه) مانند تصویر بالا نشان داده شود ، تصویر جزئی اغلب با کپی کردن هر خط روی صفحه نمایش داده می شود تا فضای زیر آن را به خط تصویر بعدی دریافت کنید. نتیجه نهایی یک تصویر مداوم با کاهش وضوح عمودی بود که با رسیدن قسمتهای بعدی داده تصویر ، طی چند ثانیه به وضوح کامل افزایش می یابد.

      مزایا ویرایش ]

      رنگ شاخص موجب صرفه جویی در مقدار زیادی از حافظه، فضای ذخیره سازی، و زمان انتقال: با استفاده از truecolor ، هر پیکسل نیاز 24 بیت یا 3 بایت. یک وضوح تصویر 640 × 480 VGA با رنگ واقعی بدون فشرده سازی به 640 × 480 × 3 = 921،600 بایت (900 کیلوبایت) نیاز دارد. با محدود کردن رنگهای تصویر به 256 ، هر پیکسل فقط به 8 بیت یا هر بایت 1 بایت نیاز دارد ، بنابراین تصویر نمونه اکنون فقط به 640 × 480 × 1 = 307،200 بایت (300 KiB) به اضافه 256 × 3 = 768 بایت اضافی برای ذخیره سازی نیاز دارد. نقشه پالت به خودی خود (با فرض RGB) ، تقریباً یک سوم اندازه اصلی. پالت های کوچکتر (4 بیتی 16 رنگ ، 2 بیتی 4 رنگ) می توانند پیکسل ها را حتی بیشتر (به یک ششم یا یک دوازدهم) بسته بندی کنند ، بدیهی است که این امر به هزینه دقت رنگ بستگی دارد.

      رنگ نمایه شده به طور گسترده ای در رایانه های شخصی اولیه و سخت افزار آداپتورهای نمایشگر برای کاهش هزینه ها (عمدتا با نیاز به تراشه های RAM گران قیمت کمتر ) به کار رفته است ، بلکه همچنین برای مدیریت تصویر راحت با پردازنده های قدرت محدود (از حد 4 تا 8 مگاهرتز) ) ، ذخیره سازی فایل ( نوارهای نوار کاست و فلاپی دیسک های کم چگال ). سیستم های گرافیکی قابل توجه رایانه ای به طور گسترده (یا حتی به طور انحصاری) با استفاده از پالت های شبه رنگی در دهه 1980 شامل CGA ، EGA و VGA (برای سازگار با IBM PC ) ، Atari ST و Amiga 's OCS وAGA .

      فایلهای تصویری که در اوایل دهه 1990 از طریق شبکه CompuServe ردوبدل می شدند ، در قالب GIF کپسول می شدند . بعداً ، صفحات وب HTML از GIF همراه با دیگر قالب های پرونده پشتیبانی کننده رنگ مانند PNG استفاده کردند تا تصاویر با رنگ محدود را به سرعت مبادله کرده و در فضای ذخیره سازی محدود ذخیره کنند.

      اکثر قالب های فایل تصویری که از تصاویر رنگی نمایه شده پشتیبانی می کنند نیز معمولاً از برخی از طرح های فشرده سازی پشتیبانی می کنند و توانایی آنها را برای ذخیره تصاویر در پرونده های کوچکتر افزایش می دهد.

      با تغییر در پالت رنگی از تصاویر رنگی نمایه شده ، به عنوان مثال برای تولید تصاویر رنگی با رنگ قهوه ای ، به راحتی می توان جلوه های جالب رنگی و هنری را بدست آورد . با توجه به ماهیت جداگانه عنصر پالت مرتبط تصاویر رنگی نمایه شده ، آنها برای بازسازی تصاویر در مقیاس خاکستری به رنگهای کاذب از طریق استفاده از پالت های رنگی کاذب ایده آل هستند .

      از طریق تکنیک رنگ شفاف به راحتی می توان پوشش فیلم ساده را بدست آورد .

      با دستکاری رجیسترهای سخت افزار رنگی ( جدول جستجوگر رنگ یا CLUT) آداپتور نمایشگر در حالت های گرافیکی رنگی ایندکس شده ، می توان جلوه های انیمیشن رنگی تمام صفحه را بدون ترسیم مجدد تصویر - یعنی با هزینه کم CPU - به دست آورد. یک تغییر واحد در مقادیر ثبات به طور همزمان روی کل صفحه تأثیر می گذارد. از انیمیشن نقشه رنگی که به آن دوچرخه سواری رنگی نیز می گویند ، به طور گسترده ای در دموسن استفاده می شود. صفحه آرم بوت مایکروسافت ویندوز در ویندوز 95 ، 98 ، ME و 2000 Professional (که از حالت نمایش رنگی VGA 320x200x256 استفاده می کند زیرا بزرگترین مخرج مشترک در تمام رایانه های شخصی است) از این روش برای نوار شیب پیمایشی در پایین صفحه استفاده می کند ؛ تصویر پس از نمایش اولیه ، یک تصویر ثابت است و بدون پیکسل بازنویسی می شود. تصاویر صفحه بوت سفارشی می توانند روی رنگهای چرخشی ضربه بزنند تا قسمتهای دیگر تصاویر را متحرک کنند.

      معایب ویرایش ]

      عیب اصلی استفاده از رنگ ایندکس شده مجموعه محدود رنگهای همزمان در هر تصویر است. پالت های کوچک 4 یا 16 رنگ هنوز هم برای تصاویر کوچک ( آیکون ها ) یا گرافیک های بسیار ساده قابل قبول هستند ، اما برای تولید مثل تصاویر زندگی واقعی تقریباً بی فایده می شوند. برخی از تکنیک ها ، مانند کمی سازی رنگ ، ضد الگوسازی و دترتیب با هم ترکیب می شوند و می توانند تصاویر 256 رنگ نمایه شده را تا حد قابل قبولی قابل مقایسه با تصویر اصلی بسازند.

      4 رنگ16 رنگ256 رنگرنگ واقعی
      تست رنگ صفحه نمایش Amiga 4colors.pngتست رنگ صفحه VGA 16colors.pngتست رنگ صفحه VGA 256colors.pngنمونه پالت RGB 24bits image.jpg

      تصاویر رنگی نمایه شده به شدت به پالت های رنگی خودشان وابسته هستند. به جز چند پالت کاملاً شناخته شده با رنگ ثابت (مانند آداپتور Color Graphics Adapter - CGA) ، داده های تصویر خام و / یا جداول نقشه های رنگی را نمی توان با اطمینان و بدون نوعی نگاشت میانی بین پرونده های مختلف تصویر رد و بدل کرد. همچنین ، اگر پالت رنگ اصلی برای یک تصویر نمایه شده مشخص از بین رفته باشد ، بازیابی آن تقریباً غیرممکن است. در اینجا مثالی از آنچه اتفاق می افتد هنگامی که یک تصویر رنگی نمایه شده (طوطی قبلی) با یک پالت رنگ نادرست مرتبط شده است ، آورده شده است:

      8 پالت نمونه تصویر نادرست است. png

      حالت های گرافیکی رنگی نمایه شده برای آداپتورهای نمایشگر دارای محدودیت 16 یا 256 رنگی است که توسط سخت افزار اعمال شده است. تصاویر رنگی ایندکس شده با پالت غنی اما ناسازگار تنها می توان با دقت در یک زمان نمایش داده شده، به عنوان در یک نمایش به صورت اسلاید . هنگامی که لازم است چندین تصویر با هم نشان داده شود ، مانند موزاییک عکسهای کوچک ، اغلب از یک پالت معمولی یا اصلی استفاده می شود ، که هرچه بیشتر رنگهای مختلف را در یک مجموعه واحد در بر می گیرد ، در نتیجه در دسترس بودن دقیق رنگ را محدود می کند.

      تصویر زیر یک موزاییک از چهار عکس مختلف رنگ شاخص ارائه شده با یک مشترک است استاد پالت از 6-8-5 سطوح RGB به علاوه 16 خاکستری اضافی. به محدوده محدودی از رنگها برای هر تصویر توجه کنید و تعداد ورودی های پالت را که بلا استفاده مانده است.

      IndexedColorSample (موزاییک) .png

      بسیاری از دستگاه های نمایش رنگی نمایه شده برای پالت کامل RGB به حد 24 بیتی نمی رسند. VGA برای سازگار IBM PC، برای مثال، تنها فراهم می کند RGB 18 بیتی پالت با 262144 رنگ های مختلف ممکن در هر دو 16- و 256- حالت گرافیکی رنگ نمایه شده است.

      برخی از نرم افزارهای ویرایش تصویر اجازه می دهد تا تصحیح گاما در یک پالت برای پرونده های تصویری رنگی نمایه شده اعمال شود. به طور کلی ، اعمال تصحیح گاما به طور مستقیم بر روی نقشه رنگ ، بدلیل از دست رفتن مقادیر اصلی رنگ RGB ، عمل بدی است. بهتر است اصلاحات گاما را با سخت افزار نمایشگر اعمال کنید (اکثر آداپتورهای نمایشگر مدرن از این ویژگی پشتیبانی می کنند) ، یا به عنوان یک مرحله میانی فعال از نرم افزار رندر از طریق مدیریت رنگ ، که مقادیر اصلی رنگ را حفظ می کند ، استفاده کنید. فقط وقتی تصاویر رنگی نمایه شده برای سیستم هایی در نظر گرفته شده اند که فاقد هر نوع کالیبراسیون رنگی هستند و قرار نیست از نوع کراس پلتفرم باشند ، ممکن است تصحیح گاما روی خود جدول رنگ اعمال شود.

      قالب های فایل تصویری از رنگ نمایه شده پشتیبانی می کند ویرایش ]

      اینها برخی از نماینده ترین قالب های فایل تصویری هستند که از حالت های رنگی نمایه شده پشتیبانی می کنند. برخی از این حالت ها از حالت های دیگر پشتیبانی می کنند (به عنوان مثال رنگ واقعی) ، اما فقط حالت های رنگی نمایه شده در اینجا ذکر شده اند.

      توجه: بیشتر قالبها از جدول رنگی با رنگهای کمتری نسبت به حداکثر عمق بیت معین پشتیبانی می کنند.

      مخففنام و نام خانوادگیایجاد کنندهپسوند DOS1 بیتی (2)2 بیتی (4)3 بیتی (8)4 بیتی (16)5 بیتی (32)6 بیتی (64)7 بیتی (128)8 بیتی (256)فشرده سازی
      PCXفایل تصویر مسواک PCشرکت ZSoft.pcxآرهآرهنهآرهنهنهنهآرهRLE
      ILBMBitMap InterLeavedهنرهای الکترونیکی.lbm، .iffآرهآرهآرهآرهآرهبله * ( حالت EHB ، 64 رنگ)آره*آره*فشرده نشده ، RLE
      GIFقالب مبادله گرافیکیسوus استفاده.gifآرهآرهآرهآرهآرهآرهآرهآرهLZW
      TGAقالب فایل TARGATruevision.tga،  .vda، .icb، .vstنهنهنهنهنهنهنهآرهفشرده نشده ، RLE
      TIFFقالب فایل تصویری با برچسبآلدوس.tifآرهآرهآرهآرهآرهآرهآرهآرهفشرده نشده ، DEFLATE ، LZW ، PackBits ، فاکس گروه CCITT 3 ، فاکس گروه 4 CCITT ، JPEG ، موارد دیگر کمتر معمول (**)
      BMPBitmap مستقل از دستگاهمایکروسافت.bmp، .dib،.rleآرهنهنهآرهنهنهنهآرهفشرده نشده ، RLE (***)
      PSDسند فتوشاپسیستم های Adobe.psdنهنهنهنهنهنهنهآرهPackBits
      PNGگرافیک شبکه قابل حملگروه توسعه PNG.pngآرهآرهنهآرهنهنهنهآرهDEFLATE

      * حالت های 64- (درست ، نه EHB) ، 128- و 256 رنگ فقط برای چیپست AGA Amiga موجود است.

      ** پشتیبانی بومی از طرح های فشرده سازی اختصاصی.

      *** با جهش های دلتا اختصاصی اختیاری.

      یادداشت ها ویرایش ]

      1. ^ چارلز پوینتون-ویت-وورث (2003). ویدئو دیجیتال و HDTV: الگوریتم ها و رابط ها . مورگان کافمن شابک 1-55860-792-7.
      2. ^ گرافیک رایانه ای ، پروفسور R. Eckert ، Lect. شماره 5 ، فوریه 2001 ، بینگامتون ، نیویورک
      3. ^ http://portal.acm.org/citation.cfm؟id=281022
      4. ^ جیمز کاجیا؛ ایوان ساترلند ادوارد چیدل (1975) ، "یک بافر قاب تصویری با دسترسی تصادفی" ، کنفرانس IEEE در مورد گرافیک رایانه ای ، شناخت الگوها و ساختارهای داده ها : 1-6
      5. ^ صفحه داده آنلاین تراشه ویدیویی Texas Instruments TMS9918 که در MSX استفاده می شود.
      6. "مشخصات قالب فایل تصویری TIFF" (PDF) . بایگانی شده از نسخه اصلی (PDF) در تاریخ 2006-10-17 . بازیابی شده در 2006-10-16 .
      7. ^ Richard Wilton، Programmer's Guide to PC & PS / 2 VIDEO SYSTEMS، 1987، Microsoft Press. شابک 1-55615-103-9 
      8. ^ Inc. Commodore-Amiga، Amiga Hardware Reference Manual، 1991، Addison-Wesley. ISBN 0-201-56776-8 

      همچنین به ویرایش ] مراجعه کنید

      منابع 

      https://en.wikipedia.org/wiki/Indexed_color

      پست سازی

       

      نمونه ای از عکس در قالب JPEG (رنگ 24 بیتی یا 16.7 میلیون رنگ) قبل از تصحیح کردن ، در مقابل نتیجه ذخیره در قالب GIF (256 رنگ). پست شدن در سراسر تصویر اتفاق می افتد ، اما در مناطقی که تنوع ظریف تن آن وجود دارد ، بسیار مشهود است.

      عکس ارسالی از گل سرخ .

      ارسال یا ارسال عکس از تصویر مستلزم تبدیل یک درجه بندی مداوم از لحن به چندین منطقه با تن کمتر است ، با تغییرات ناگهانی از یک تن به لحن دیگر. این کار در ابتدا با فرایندهای عکاسی برای ایجاد پوستر انجام می شد . اکنون می توان آن را به صورت عکاسی یا با پردازش تصویر دیجیتال انجام داد و ممکن است به صورت عمدی یا مصنوعی ناخواسته برای تعیین مقدار رنگ باشد.

       

      فهرست

      علت ویرایش ]

      این اثر ممکن است به عمد ایجاد شود ، یا به طور تصادفی اتفاق بیفتد. برای جلوه هنری ، اکثر برنامه های ویرایش تصویر یک ویژگی پوستر سازی را ارائه می دهند یا ممکن است از فرایندهای عکاسی استفاده شود.

      posterization ناخواسته ، همچنین به عنوان banding شناخته می شود ، هنگامی که عمق رنگ ، که گاهی اوقات عمق bit نامیده می شود ، برای نمونه برداری دقیق از یک درجه بندی مداوم از تن رنگ کافی نیست. در نتیجه ، یک شیب مداوم به صورت مجموعه ای از گام ها یا نوارهای رنگی گسسته ظاهر می شود - از این رو نام آن است. هنگام بحث در مورد نمایشگرهای ثابت پیکسل ، مانند تلویزیون های LCD و پلاسما ، از این اثر به عنوان کانتورینگ کاذب یاد می شود. [1] علاوه بر این ، فشرده سازی در قالب های تصویری مانند JPEG همچنین می تواند منجر به posterization شود هنگامی که یک گرادیان صاف از رنگ یا درخشندگی به بلوک های کوانتیزه ای گسسته با شیب های پله ای فشرده می شود. نتیجه ممکن است توسط یک ترکیب شودتوهم نوری ، توهم باند ماخ نامیده می شود ، که در آن به نظر می رسد هر باند دارای یک گرادیان شدت در جهت مخالف شیب کلی است. این مشکل ممکن است حل و فصل، در بخش، با لرزشی .

      فرآیند عکاسی ویرایش ]

      Posterization فرایندی در توسعه عکس است که عکس های عادی را به تصویری متشکل از مناطق متمایز ، اما مسطح ، با تن ها یا رنگ های مختلف تبدیل می کند. یک تصویر پوستر دار اغلب شکل کلی یکسانی دارد ، اما بخشهایی از تصویر اصلی که انتقال تدریجی را ارائه می دهد ، با تغییرات ناگهانی سایه زنی و درجه بندی از یک ناحیه از لحن به منطقه دیگر جایگزین می شود. چاپ پوستر از سیاه و سفید به جداسازی تراکم احتیاج دارد ، سپس یکی بر روی همان قطعه کاغذ چاپ می شود تا تصویر کامل ایجاد شود. جداسازی ممکن است با استفاده از چگالی یا رنگ ، با استفاده از نوردهی های مختلف انجام شود. Density Separations ممکن است با چاپ سه چاپ از همان تصویر ، هر کدام در زمان نوردهی متفاوت که برای تصویر نهایی ترکیب می شوند ، ایجاد شود.

      برنامه ها ویرایش ]

      به طور معمول ، posterization برای ردیابی خطوط کانتور و بردارسازی تصاویر عکس واقع گرایانه استفاده می شود . این فرایند ردیابی با 1 بیت در هر کانال شروع می شود و به 4 بیت در هر کانال پیشرفت می کند. با افزایش بیت ها در هر کانال ، تعداد سطوح نوری که یک رنگ می تواند نمایش دهد افزایش می یابد.

      یک هنرمند تجسمی ، با هنر خطی که از طریق فشرده سازی JPEG آسیب دیده است ، ممکن است پوستر سازی تصویر را به عنوان اولین مرحله برای حذف مصنوعات در لبه های تصویر در نظر بگیرد.

      زمان ارسال ویرایش ]

      posterization موقتی ، اثر بصری کاهش تعداد فریم های ویدیو است ، در حالی که از کل زمان پخش ویدیو نمی کاهد. این مقایسه با posterization منظم است ، که در آن تعداد تنوع رنگ فرد کاهش می یابد ، در حالی که طیف کلی رنگ کاهش نمی یابد. جلوه حرکتی مانند جلوه نور بارقک چشمک زن است اما بدون تضاد روشن و تاریک است. فریم های بلااستفاده بر خلاف یک مضراب ، به راحتی کنار گذاشته می شوند و قرار است که واضح باشد (طولانی تر از ماندگاری دید که فیلم و فیلم به طور عادی به آن بستگی دارد). GIF متحرک اغلب به دلیل نرخ فریم کم که به نظر می رسد ، posterized به نظر می رسد.

      به طور رسمی تر ، این در ابعاد زمان نمونه برداری است ، زیرا وضوح (دقت ورودی ) را کاهش می دهد ، نه نرخ بیت (دقت خروجی ، مانند تولید پس زمینه ).

      در نتیجه توقف حرکت-go یک فرم زمانی است jaggies و . به طور رسمی ، شکلی از نام مستعار . این اثر ممکن است هدف باشد ، اما برای کاهش نرخ فریم بدون معرفی این اثر ، ممکن است از ضد انحراف زمانی استفاده شود که باعث ایجاد تاری حرکت می شود .

      مقایسه با کشش زمانی که قاب اضافه می کند .

      همچنین به ویرایش ] مراجعه کنید

      منابع 

      https://en.wikipedia.org/wiki/Posterization

      کمی سازی (پردازش تصویر)

      کمی سازی ، که در پردازش تصویر دخیل است ، یک روش فشرده سازی با ضرر است که با فشرده سازی دامنه ای از مقادیر به یک مقدار کوانتومی واحد حاصل می شود. وقتی تعداد نمادهای گسسته در یک جریان مشخص کاهش می یابد ، جریان فشرده تر می شود. به عنوان مثال ، کاهش تعداد رنگ های مورد نیاز برای نشان دادن یک تصویر دیجیتالی ، کاهش اندازه پرونده آن را امکان پذیر می کند. برنامه های خاص شامل کمی سازی داده های DCT در JPEG و کمی سازی داده های DWT در JPEG 2000 است .

       

      فهرست

      کمی سازی رنگ ویرایش ]

      مقاله اصلی: کمی سازی رنگ

      کمی سازی رنگ تعداد رنگهای استفاده شده در تصویر را کاهش می دهد. این برای نمایش تصاویر در دستگاههایی که تعداد محدودی رنگ را پشتیبانی می کنند و برای فشرده سازی موثر انواع خاصی از تصاویر مهم است. بیشتر ویرایشگران bitmap و بسیاری از سیستم عامل ها از پشتیبانی داخلی برای تعیین مقدار رنگ پشتیبانی می کنند. الگوریتم های محبوب مدرن کوانتیزه سازی رنگ شامل نزدیکترین الگوریتم رنگ (برای پالت های ثابت) ، الگوریتم برش متوسط و الگوریتمی مبتنی بر octrees است .

      برای ایجاد تصور از تعداد بیشتری از رنگها و از بین بردن مصنوعات باند ، معمولاً ترکیب کوانتیزاسیون رنگ با ماتریس معمول است.

      کمی سازی فرکانس برای فشرده سازی تصویر ویرایش ]

      چشم انسان در دیدن تفاوت های کمی در روشنایی در یک منطقه نسبتاً بزرگ نسبتاً خوب است ، اما در تشخیص قدرت دقیق تغییر روشنایی با فرکانس بالا (با سرعت زیاد) چندان خوب نیست. این واقعیت به شخص اجازه می دهد تا با نادیده گرفتن اجزای فرکانس بالا ، از میزان اطلاعات مورد نیاز بکاهد. این کار با تقسیم ساده هر م componentلفه در دامنه فرکانس بر یک ثابت برای آن م componentلفه و سپس گرد کردن به نزدیکترین عدد صحیح انجام می شود. این عملیات اصلی با ضرر در کل فرآیند است. در نتیجه این ، به طور معمول این اتفاق می افتد که بسیاری از اجزای فرکانس بالاتر به صفر گرد می شوند ، و بسیاری از بقیه تبدیل به اعداد کوچک مثبت یا منفی می شوند.

      به عنوان چشم انسان نیز به حساس تر روشنایی از رنگی ، فشرده سازی بیشتر می توانید با کار کردن در یک فضای رنگ RGB غیر که جدا دو (به عنوان مثال، به دست آمده YCBCR ) و کوانتیزه کانال به طور جداگانه. [1]

      ماتریس های اندازه گیری ویرایش ]

      یک کدک ویدیویی معمولی با شکستن تصویر به بلوک های گسسته کار می کند (در مورد MPEG 8 × 8 پیکسل [1] ). سپس می توان این بلوک ها را در معرض تبدیل کسینوس گسسته (DCT) قرار داد تا اجزای فرکانس را به صورت افقی و عمودی محاسبه کند. [1]بلوک حاصل (همان اندازه بلوک اصلی) سپس در کد مقیاس کمی سازی از قبل ضرب می شود و از نظر عنصر توسط ماتریس کمی سازی تقسیم می شود و هر عنصر حاصل را گرد می کند. ماتریس کمی سازی به منظور ایجاد تفکیک بیشتر به اجزای فرکانس قابل درک تر نسبت به اجزای کمتر قابل درک (معمولاً فرکانس های پایین تر نسبت به فرکانس های بالا) علاوه بر تبدیل بسیاری از م componentsلفه ها به 0 ، قابل رمزگذاری با بیشترین بازده است. بسیاری از رمزگذارهای ویدئویی (مانند DivX ، Xvid و 3ivx ) و استانداردهای فشرده سازی (مانند MPEG-2 و H.264 / AVC) اجازه می دهد تا از ماتریس های سفارشی استفاده شود. میزان كاهش ممكن است با تغییر كد مقیاس كوانتایزر متفاوت باشد و پهنای باند كمتری نسبت به ماتریس كوانتایزر كامل را اشغال كند. [1]

      این مثالی از ماتریس ضریب DCT است:

      
\ شروع {bmatrix} -415 و -33 و -58 و 35 و 58 و -51 و -15 و -12 \\ 5 و -34 و 49 و 18 و 27 و 1 و -5 و 3 \\ -46 و 14 و 80 و -35 و -50 و 19 و 7 و -18 \\ -53 و 21 و 34 و -20 و 2 و 34 و 36 و 12 \\ 9 و -2 و 9 و -5 و -32 و -15 و 45 و 37 \\ -8 و 15 و -16 و 7 و -8 و 11 و 4 و 7 \\ 19 و -28 و -2 و -26 و -2 و 7 و -44 و -21 \ \ 18 و 25 و -12 و -44 و 35 و 48 و -37 و -3 \ پایان {bmatrix}

      یک ماتریس کمی سازی متداول:

      
\ start {bmatrix} 16 و 11 و 10 و 16 و 24 و 40 و 51 و 61 \\ 12 و 12 و 14 و 19 و 26 و 58 و 60 و 55 و 55 \\ 14 و 13 و 16 و 24 و 40 و 57 & 69 و 56 \\ 14 و 17 و 22 و 29 و 51 و 87 و 80 و 62 \\ 18 و 22 و 37 و 56 و 68 و 109 و 103 و 77 \\ 24 و 35 و 55 و 55 و 64 و 81 و 104 و 113 و 92 \\ 49 و 64 و 78 و 87 و 103 و 121 و 120 و 101 \\ 72 و 92 و 95 و 98 و 112 و 100 و 103 و 99 \ پایان {bmatrix}

      تقسیم ماتریس ضریب DCT از نظر عنصری با این ماتریس کمی سازی و گرد کردن به اعداد صحیح منجر به موارد زیر است:

      
\ start {bmatrix} -26 و -3 و -6 و 2 و 2 و -1 و 0 و 0 \\ 0 و -3 و 4 و 1 و 1 و 0 و 0 و 0 \\ -3 و 1 و 5 & -1 و -1 و 0 و 0 و 0 \\ -4 و 1 و 2 و -1 و 0 و 0 و 0 و 0 \\ 1 و 0 و 0 و 0 و 0 و 0 و 0 و 0 و 0 \\ 0 و 0 و 0 و 0 و 0 و 0 و 0 و 0 \\ 0 و 0 و 0 و 0 و 0 و 0 و 0 و 0 \\ 0 و 0 و 0 و 0 و 0 و 0 و 0 و 0 \ پایان {bmatrix}

      به عنوان مثال ، با استفاده از 15415 (ضریب DC) و گرد کردن به نزدیکترین عدد صحیح

      
\ mathrm {round} \ left (\ frac {-415} {16} \ right) = \ mathrm {round} \ left (-25.9375 \ right) = -26

      به طور معمول این فرایند منجر به ایجاد ماتریس هایی می شود که مقادیر آنها در درجه اول در گوشه بالا سمت چپ (فرکانس پایین) قرار دارند. با استفاده از یک دستور zig-zag برای گروه بندی ورودی های غیر صفر و رمزگذاری طول ، ماتریس کوانتیزه می تواند بسیار کارآمدتر از نسخه غیر کوانتیزه ذخیره شود. [1]

      همچنین به ویرایش ] مراجعه کنید

      منابع 

      https://en.wikipedia.org/wiki/Quantization_(image_processing)