
یک تصویر رنگی نمایه شده 2 بیتی. رنگ هر پیکسل با یک عدد نشان داده می شود. هر عدد ( شاخص ) مربوط به یک رنگ در جدول رنگ ( پالت ) است.
در محاسبات ، رنگ ایندکس شده روشی است برای مدیریت رنگ تصاویر دیجیتالی به روشی محدود ، به منظور صرفه جویی در حافظه کامپیوتر و ذخیره سازی پرونده ، ضمن سرعت بخشیدن به تازه سازی نمایشگر و انتقال فایل. این نوعی فشرده سازی کوانتیزه برداری است .
وقتی یک تصویر به این روش رمزگذاری می شود ، اطلاعات رنگ مستقیماً توسط داده پیکسل تصویر حمل نمی شود ، بلکه در یک قطعه داده جداگانه به نام جدول جستجوی رنگ (CLUT) یا پالت ذخیره می شود : یک آرایه از مشخصات رنگ. هر عنصر در آرایه نمایانگر یک رنگ است که با موقعیت آن در آرایه نمایه می شود. هر پیکسل تصویر شامل مشخصات کامل رنگ آن نیست ، بلکه فقط نمایه آن در پالت است . این روش گاهی اوقات به عنوان شبه رنگ [1] یا رنگ غیرمستقیم نامیده می شود ، [2] زیرا رنگ ها به طور غیر مستقیم مورد خطاب قرار می گیرند.
فهرست
سیستم های نمایش گرافیک اولیه که از رنگ نمایه شده 8 بیتی با بافرهای فریم و جداول جستجوی رنگ استفاده می کنند شامل SuperPaint (1973) Shoup و بافر قاب ویدئو است که در سال 1975 توسط Kajiya ، Sutherland و Cheadle توصیف شده است. [3] [4] اینها از پالت 256 رنگ RGB پشتیبانی می کنند. برنامه Super Point استفاده از SHIFT-ثبت نام فریم بافر، در حالی که Kajiya و همکاران سیستم از یک بافر قاب دسترسی تصادفی استفاده کرده است.
چند سیستم قبلی از رنگ 3 بیتی استفاده می کردند ، اما معمولاً بیت ها را به عنوان بیت های خاموش / روشن قرمز ، سبز و آبی مستقل در نظر می گرفتند نه اینکه به طور مشترک به عنوان شاخص LUT رنگی استفاده شوند.
اندازه پالت [ ویرایش ]
مقاله اصلی: پالت (محاسبات)
خود پالت تعداد محدودی از رنگهای مجزا را ذخیره می کند. 4 ، 16 یا 256 شایع ترین موارد است. این محدودیت ها اغلب توسط سخت افزار آداپتور نمایشگر معماری هدف اعمال می شود ، بنابراین تصادفی نیست که این اعداد قدرت دقیق دو ( کد باینری ) هستند: 2 2 = 4 ، 2 4 = 16 و 2 8 = 256: در حالی که 256 مقادیر را می توان در یک بایت واحد 8 بیتی قرار داد (و سپس یک پیکسل رنگی نمایه شده یک بایت را نیز اشغال می کند) ، شاخص های پیکسل با 16 (4 بیتی ، یک نوک زدن) ) یا تعداد کمتری از رنگ ها را می توان در یک بایت واحد بسته بندی کرد (در صورت استفاده از 16 رنگ در هر بایت دو نوک انگشت یا در صورت استفاده از 4 رنگ چهار پیکسل 2 بیتی در بایت). بعضی اوقات می توان از مقادیر 1 بیتی (2 رنگ) استفاده کرد و سپس تا هشت پیکسل را می توان در یک بایت بسته بندی کرد. چنین تصاویری ، تصاویر باینری در نظر گرفته می شوند (که بعضاً به عنوان نقشه بیت یا عکس با دو سطح شناخته می شود ) و نه یک تصویر رنگی نمایه شده.
اگر پوشش ساده فیلم از طریق یک رنگ شفاف در نظر گرفته شده باشد ، یک ورودی پالت به طور خاص برای این منظور اختصاص داده شده است و به عنوان یک رنگ موجود تخفیف داده می شود. برخی از ماشین آلات مانند سری MSX دارای رنگ شفافی بودند که توسط سخت افزار ذخیره شده بودند. [5]
تصاویر رنگی نمایه شده با اندازه پالت فراتر از 256 ورودی نادر هستند. حد عملی حدود 12 بیت در هر پیکسل ، 4096 شاخص مختلف است. استفاده از نمایه شده 16 bpp یا بیشتر ، مزایای طبیعت تصاویر رنگی نمایه شده را فراهم نمی کند ، زیرا اندازه پالت رنگ در بایت بیشتر از خود داده تصویر خام است. همچنین ، از حالت های RGB Highcolor مستقیم مفید می توان از 15 bpp به بالا استفاده کرد.
اگر یک تصویر است بسیاری از سایه رنگ های ظریف، برای انتخاب یک مجموعه محدود از رنگ برای تقریب تصویر با استفاده از آن لازم است تدریج رنگ . چنین پالت غالباً برای نمایش دقیق تصویر کافی نیست. تولید مثل سخت مانند ویژگی های شیب دار به صورت بلوک یا نوار (نوار رنگ ) به نظر می رسند . در این موارد ، معمولاً استفاده از لرزش ، که پیکسل های رنگی مختلف را در الگوها مخلوط می کند ، از تمایل بینایی انسان به تاری تاری پیکسل های مجاور با هم بهره می برد و از نظر بصری به نتیجه اصلی نزدیکتر می شود.
در اینجا یک تصویر 256 رنگی نمایه شده و پالت اختصاصی آن (که به صورت مستطیل نمونه ها نشان داده شده است) وجود دارد:
رنگ و پالت [ ویرایش ]
همچنین نگاه کنید به: لیست پالت ها
نحوه رمزگذاری رنگها در نقشه پالت رنگ یک تصویر رنگی نمایه شده خاص ، به بستر هدف بستگی دارد.
تکنیک های اولیه رنگ [ ویرایش ]
بسیاری از رایانه های شخصی و خانگی اولیه دارای پالت سخت افزاری بسیار محدودی بودند که می توانند مجموعه ای بسیار کوچک از رنگها را تولید کنند. در این موارد ، مقدار هر پیکسل مستقیماً روی یکی از این رنگها قرار می گیرد. نمونه های معروف آن شامل Apple II ، Commodore 64 و IBM PC CGA است، همه شامل سخت افزارهایی بود که می توانست یک مجموعه ثابت از 16 رنگ را تولید کند. در این موارد ، یک تصویر می تواند هر پیکسل را با 4 بیت رمزگذاری کند ، مستقیماً رنگ مورد استفاده را انتخاب کند. در اکثر موارد ، سخت افزار نمایشگر از حالت های اضافی پشتیبانی می کند که فقط می توان زیر مجموعه ای از آن رنگها را در یک تصویر واحد به کار برد ، این یک روش مفید برای صرفه جویی در حافظه است. به عنوان مثال ، حالت رزولوشن 320 × 200 CGA می تواند همزمان چهار رنگ از 16 رنگ را نشان دهد. از آنجا که پالت ها کاملاً اختصاصی بودند ، تصویری که در یک سیستم عامل ایجاد می شود نمی تواند به طور مستقیم بر روی پلت فرم دیگر مشاهده شود.
ماشین های دیگر این دوران توانایی تولید مجموعه ای بزرگتر از رنگ را داشتند ، اما به طور کلی فقط اجازه استفاده از زیرمجموعه ای از آن را در هر تصویر می دادند. مثالها عبارتند از پالت 256 رنگ در آتاری ماشین آلات 8 بیتی یا 4096 رنگ های VT241 ترمینال در رجیس حالت گرافیک. در این موارد معمول بود که تصویر فقط اجازه می دهد زیر مجموعه کوچکی از تعداد کل رنگها در یک زمان نمایش داده شود ، حداکثر تا 16 بار در Atari و VT241. به طور کلی ، این سیستم ها به طور مشابه با برادران کمتر رنگارنگ خود کار می کردند ، اما یک تفاوت اساسی در این بود که رنگهای زیادی در پالت وجود داشت که با توجه به مقدار محدود حافظه ویدئویی ، می توان مستقیماً در داده های پیکسل رمزگذاری کرد . در عوض ، آنها از یک جدول رنگی استفاده کردند(CLUT) که در آن داده های هر پیکسل به ورودی در CLUT اشاره داشته و CLUT تحت کنترل برنامه تنظیم شده است. این بدان معنی است که داده های CLUT تصویر باید همراه با داده های تصویر خام ذخیره شوند تا بتوانند تصویر را به درستی تولید کنند.
پالت های سخت افزاری مبتنی بر رنگ های ویدئویی م componentلفه مانند YPbPr یا موارد مشابه معمولاً در اواسط دهه 1980 با مدل رنگی انعطاف پذیر RGB جایگزین شدند ، که در آن می توان با مخلوط کردن مقادیر مختلف سه رنگ اصلی قرمز ، سبز و آبی. اگرچه تعداد کل رنگهای مختلف به تعداد سطوح در هر سطح اولیه و به یک سخت افزار خاص بستگی دارد ( 9 بیتی RGB 512 ترکیب ، 12 بیتی RGB 4096 و غیره را فراهم می کند) ، در این مدل Digital- مبدلهای آنالوگ(DAC) می تواند رنگ ها را ایجاد کند - ساده سازی سخت افزار را ساده می کند - در حالی که این نرم افزار می تواند تعداد هر سطح را به طور انتزاعی درمان کند و رنگ های RGB را به روشی مستقل از دستگاه مدیریت کند. با ذخیره رنگها در قالب RGB در پالت پرونده های تصویری نمایه شده ، بدون در نظر گرفتن عمق رنگی که در پیاده سازی سخت افزار وجود دارد ، می توان هر تصویری را (از طریق تغییرات مناسب) روی هر سیستم از این دست نمایش داد.
امروز، سخت افزار ها و فایل های تصویری از فرمت های که در برخورد با تصاویر رنگ شاخص تقریبا به طور انحصاری مدیریت رنگ در فرمت RGB، عملا پشتیبانی می کند استاندارد بودن به اصطلاح truecolor یا RGB 24 بیتی ، با 16777216 رنگ های مختلف ممکن . با این حال ، تصاویر نمایه شده رنگی محدود به کدگذاری رنگی 24 بیتی RGB نیستند. پالت های تصویری می توانند هر نوع رمزگذاری رنگی را نگه دارند. به عنوان مثال ، قالب فایل PDF از رنگ نمایه شده در فضای رنگی دیگر ، به ویژه CMYK پشتیبانی می کند ، و Adobe Distiller به طور پیش فرض تصاویر را به رنگ نمایه شده تبدیل می کند هر زمان که تعداد کل رنگهای تصویر برابر یا کمتر از 256 باشد. هنگام استفاده از RGB ،قالب های فایل TIFF و PNG می توانند سه گانه RGB را با دقت 16 بیت (65536 سطح در هر جز component) و در مجموع 48 بیت در هر پیکسل ذخیره کنند. توسعه پیشنهادی استاندارد TIFF به [6] پالت رنگی غیر RGB اجازه می دهد ، اما به دلایل فنی این مورد هرگز در نرم افزار اجرا نشد. جدول نقشه رنگی حالت رنگی نمایه شده فرمت فایل BMP ورودی های خود را به ترتیب BGR به جای RGB ذخیره می کند و (در نسخه فعلی) یک بایت اضافی بدون استفاده برای پر کردن دارد تا مطابق با ترازبندی کلمه 32 بیتی باشددر حین پردازش ، اما در اصل هنوز یک کدگذاری رنگی 24 بیتی RGB است. (نسخه قبلی قالب BMP از سه بایت در ورودی جدول رنگی 24 بیتی استفاده می کرد و بسیاری از پرونده ها با آن قالب هنوز در گردش هستند ، بنابراین بسیاری از برنامه های مدرن که فایل های BMP را می خوانند از هر دو نوع پشتیبانی می کنند.)
ترتیب بیت های پیکسل [ ویرایش ]
به جز حالت های گرافیکی با وضوح بسیار کم ، اوایل خانه های شخصی و رایانه های شخصی به ندرت یک طرح "با آدرس تمام پیکسل" را اجرا می کنند - یعنی توانایی تغییر یک پیکسل به هر یک از رنگ های موجود به طور مستقل. محدودیت های آنها ناشی از استفاده از ویژگی های رنگی جداگانه یا مناطق RAM رنگی است که منجر به تأثیرات برخورد می شود. همچنین ، بیت های پیکسل و / یا خطوط اسکن حافظه ویدئویی معمولاً به روشهای عجیب و غریب مناسب برای سخت افزار مولد فیلم مرتب شده اند (بنابراین در هزینه های سخت افزاری در بازار رقابتی هزینه صرفه جویی می شود) ، اما گاهی اوقات برای افرادی که برنامه های گرافیکی می نویسند مشکل ایجاد می شود . بیت های یک پیکسل در تصاویر با رنگ ایندکس شده و آدرس دهی با تمام پیکسل ها همیشه در حافظه ویدئو یا فایل های تصویری مجاور نیستند (به عنوان مثال ،سازمان متراکم همیشه مورد استفاده قرار نمی گیرد.) برخی از سخت افزارهای ویدئویی ، مانند حالت های گرافیکی 16 رنگ آداپتور گرافیک پیشرفته (EGA) و آرایه گرافیک ویدیویی (VGA) برای سازگارهای IBM PC [7] یا بافر ویدئویی آمیگا [8] به صورت یک سری صفحات بیت (در پیکربندی به نام planar ) مرتب شده اند ، که در آن بیت های مربوط به یک پیکسل در میان چندین بیت مپ مستقل تقسیم می شوند . بنابراین ، بیت های پیکسل از نظر مفهومی در امتداد محور 3D Z تراز می شوند. (مفهوم "عمق" در اینجا همان عمق پیکسل نیست .)
فرمت های فایل تصویری اولیه ، مانند PIC ، چیزی بیش از یک حافظه خالی از حافظه ویدئویی یک دستگاه داده شده ذخیره نمی کنند.
برخی فرمت های فایل تصویر نمایه رنگ مانند فرمت های گرافیکی تبادل (GIF) اجازه می دهد خطوط اسکن تصویر در مرتب شده اند در لایه مد (منظور خطی نیست)، که اجازه می دهد تا یک نسخه با کیفیت پایین از تصویر به نظر می رسد بر روی صفحه نمایش در حالی که آن است که هنوز دانلود ، به طوری که کاربر کامپیوتر می تواند در طول چند ثانیه قبل از رسیدن کل تصویر ، ایده ای از محتوای آن بدست آورد. در اینجا مثالی از بارگیری عمودی لایه ای عمودی در چهار مرحله وجود دارد:

همانطور که در اینجا دیده می شود ، تصویر به چهار گروه از خطوط تقسیم شده است: گروه A شامل هر خط چهارم ، گروه B شامل خطوط بلافاصله خطوط زیر در گروه A ، گروه C نیز به همین ترتیب شامل خطوط بلافاصله بعد از گروه های گروه B و گروه D شامل خطوط باقیمانده ، که بین خطوط گروه C (بلافاصله در بالا) و گروه A (بلافاصله در زیر) قرار دارند. اینها به ترتیب A ، C ، B ، D در پرونده ذخیره می شوند ، بنابراین هنگام انتقال فایل ، گروه دوم دریافت شده (C) از خطوط در مرکز بین خطوط گروه اول قرار می گیرند ، از نظر مکانی یکنواخت ترین و قابل تشخیص هستند تصویر ممکن است ، فقط از دو گروه از خطوط تشکیل شده است. همین روش را می توان با گروه های بیشتری به کار برد (مثلاً هشت) ، در این حالت در هر مرحله گروه بعدی برای ارسال شامل خطوطی است که در یا در نزدیکی مراکز باند های باقیمانده قرار دارند که هنوز با داده های تصویر پر نشده اند. این روش ، با چهار یا هشت گروه خط ، معمولاً در اوایل شبکه جهانی وب در نیمه دوم دهه 1990 استفاده می شد. به جای اینکه پس زمینه (سیاه) مانند تصویر بالا نشان داده شود ، تصویر جزئی اغلب با کپی کردن هر خط روی صفحه نمایش داده می شود تا فضای زیر آن را به خط تصویر بعدی دریافت کنید. نتیجه نهایی یک تصویر مداوم با کاهش وضوح عمودی بود که با رسیدن قسمتهای بعدی داده تصویر ، طی چند ثانیه به وضوح کامل افزایش می یابد. به جای اینکه پس زمینه (سیاه) مانند تصویر بالا نشان داده شود ، تصویر جزئی اغلب با کپی کردن هر خط روی صفحه نمایش داده می شود تا فضای زیر آن را به خط تصویر بعدی دریافت کنید. نتیجه نهایی یک تصویر مداوم با کاهش وضوح عمودی بود که با رسیدن قسمتهای بعدی داده تصویر ، طی چند ثانیه به وضوح کامل افزایش می یابد. به جای اینکه پس زمینه (سیاه) مانند تصویر بالا نشان داده شود ، تصویر جزئی اغلب با کپی کردن هر خط روی صفحه نمایش داده می شود تا فضای زیر آن را به خط تصویر بعدی دریافت کنید. نتیجه نهایی یک تصویر مداوم با کاهش وضوح عمودی بود که با رسیدن قسمتهای بعدی داده تصویر ، طی چند ثانیه به وضوح کامل افزایش می یابد.
رنگ شاخص موجب صرفه جویی در مقدار زیادی از حافظه، فضای ذخیره سازی، و زمان انتقال: با استفاده از truecolor ، هر پیکسل نیاز 24 بیت یا 3 بایت. یک وضوح تصویر 640 × 480 VGA با رنگ واقعی بدون فشرده سازی به 640 × 480 × 3 = 921،600 بایت (900 کیلوبایت) نیاز دارد. با محدود کردن رنگهای تصویر به 256 ، هر پیکسل فقط به 8 بیت یا هر بایت 1 بایت نیاز دارد ، بنابراین تصویر نمونه اکنون فقط به 640 × 480 × 1 = 307،200 بایت (300 KiB) به اضافه 256 × 3 = 768 بایت اضافی برای ذخیره سازی نیاز دارد. نقشه پالت به خودی خود (با فرض RGB) ، تقریباً یک سوم اندازه اصلی. پالت های کوچکتر (4 بیتی 16 رنگ ، 2 بیتی 4 رنگ) می توانند پیکسل ها را حتی بیشتر (به یک ششم یا یک دوازدهم) بسته بندی کنند ، بدیهی است که این امر به هزینه دقت رنگ بستگی دارد.
رنگ نمایه شده به طور گسترده ای در رایانه های شخصی اولیه و سخت افزار آداپتورهای نمایشگر برای کاهش هزینه ها (عمدتا با نیاز به تراشه های RAM گران قیمت کمتر ) به کار رفته است ، بلکه همچنین برای مدیریت تصویر راحت با پردازنده های قدرت محدود (از حد 4 تا 8 مگاهرتز) ) ، ذخیره سازی فایل ( نوارهای نوار کاست و فلاپی دیسک های کم چگال ). سیستم های گرافیکی قابل توجه رایانه ای به طور گسترده (یا حتی به طور انحصاری) با استفاده از پالت های شبه رنگی در دهه 1980 شامل CGA ، EGA و VGA (برای سازگار با IBM PC ) ، Atari ST و Amiga 's OCS وAGA .
فایلهای تصویری که در اوایل دهه 1990 از طریق شبکه CompuServe ردوبدل می شدند ، در قالب GIF کپسول می شدند . بعداً ، صفحات وب HTML از GIF همراه با دیگر قالب های پرونده پشتیبانی کننده رنگ مانند PNG استفاده کردند تا تصاویر با رنگ محدود را به سرعت مبادله کرده و در فضای ذخیره سازی محدود ذخیره کنند.
اکثر قالب های فایل تصویری که از تصاویر رنگی نمایه شده پشتیبانی می کنند نیز معمولاً از برخی از طرح های فشرده سازی پشتیبانی می کنند و توانایی آنها را برای ذخیره تصاویر در پرونده های کوچکتر افزایش می دهد.
با تغییر در پالت رنگی از تصاویر رنگی نمایه شده ، به عنوان مثال برای تولید تصاویر رنگی با رنگ قهوه ای ، به راحتی می توان جلوه های جالب رنگی و هنری را بدست آورد . با توجه به ماهیت جداگانه عنصر پالت مرتبط تصاویر رنگی نمایه شده ، آنها برای بازسازی تصاویر در مقیاس خاکستری به رنگهای کاذب از طریق استفاده از پالت های رنگی کاذب ایده آل هستند .
از طریق تکنیک رنگ شفاف به راحتی می توان پوشش فیلم ساده را بدست آورد .
با دستکاری رجیسترهای سخت افزار رنگی ( جدول جستجوگر رنگ یا CLUT) آداپتور نمایشگر در حالت های گرافیکی رنگی ایندکس شده ، می توان جلوه های انیمیشن رنگی تمام صفحه را بدون ترسیم مجدد تصویر - یعنی با هزینه کم CPU - به دست آورد. یک تغییر واحد در مقادیر ثبات به طور همزمان روی کل صفحه تأثیر می گذارد. از انیمیشن نقشه رنگی که به آن دوچرخه سواری رنگی نیز می گویند ، به طور گسترده ای در دموسن استفاده می شود. صفحه آرم بوت مایکروسافت ویندوز در ویندوز 95 ، 98 ، ME و 2000 Professional (که از حالت نمایش رنگی VGA 320x200x256 استفاده می کند زیرا بزرگترین مخرج مشترک در تمام رایانه های شخصی است) از این روش برای نوار شیب پیمایشی در پایین صفحه استفاده می کند ؛ تصویر پس از نمایش اولیه ، یک تصویر ثابت است و بدون پیکسل بازنویسی می شود. تصاویر صفحه بوت سفارشی می توانند روی رنگهای چرخشی ضربه بزنند تا قسمتهای دیگر تصاویر را متحرک کنند.
عیب اصلی استفاده از رنگ ایندکس شده مجموعه محدود رنگهای همزمان در هر تصویر است. پالت های کوچک 4 یا 16 رنگ هنوز هم برای تصاویر کوچک ( آیکون ها ) یا گرافیک های بسیار ساده قابل قبول هستند ، اما برای تولید مثل تصاویر زندگی واقعی تقریباً بی فایده می شوند. برخی از تکنیک ها ، مانند کمی سازی رنگ ، ضد الگوسازی و دترتیب با هم ترکیب می شوند و می توانند تصاویر 256 رنگ نمایه شده را تا حد قابل قبولی قابل مقایسه با تصویر اصلی بسازند.
| 4 رنگ | 16 رنگ | 256 رنگ | رنگ واقعی |
 |  |  |  |
تصاویر رنگی نمایه شده به شدت به پالت های رنگی خودشان وابسته هستند. به جز چند پالت کاملاً شناخته شده با رنگ ثابت (مانند آداپتور Color Graphics Adapter - CGA) ، داده های تصویر خام و / یا جداول نقشه های رنگی را نمی توان با اطمینان و بدون نوعی نگاشت میانی بین پرونده های مختلف تصویر رد و بدل کرد. همچنین ، اگر پالت رنگ اصلی برای یک تصویر نمایه شده مشخص از بین رفته باشد ، بازیابی آن تقریباً غیرممکن است. در اینجا مثالی از آنچه اتفاق می افتد هنگامی که یک تصویر رنگی نمایه شده (طوطی قبلی) با یک پالت رنگ نادرست مرتبط شده است ، آورده شده است:

حالت های گرافیکی رنگی نمایه شده برای آداپتورهای نمایشگر دارای محدودیت 16 یا 256 رنگی است که توسط سخت افزار اعمال شده است. تصاویر رنگی ایندکس شده با پالت غنی اما ناسازگار تنها می توان با دقت در یک زمان نمایش داده شده، به عنوان در یک نمایش به صورت اسلاید . هنگامی که لازم است چندین تصویر با هم نشان داده شود ، مانند موزاییک عکسهای کوچک ، اغلب از یک پالت معمولی یا اصلی استفاده می شود ، که هرچه بیشتر رنگهای مختلف را در یک مجموعه واحد در بر می گیرد ، در نتیجه در دسترس بودن دقیق رنگ را محدود می کند.
تصویر زیر یک موزاییک از چهار عکس مختلف رنگ شاخص ارائه شده با یک مشترک است استاد پالت از 6-8-5 سطوح RGB به علاوه 16 خاکستری اضافی. به محدوده محدودی از رنگها برای هر تصویر توجه کنید و تعداد ورودی های پالت را که بلا استفاده مانده است.

بسیاری از دستگاه های نمایش رنگی نمایه شده برای پالت کامل RGB به حد 24 بیتی نمی رسند. VGA برای سازگار IBM PC، برای مثال، تنها فراهم می کند RGB 18 بیتی پالت با 262144 رنگ های مختلف ممکن در هر دو 16- و 256- حالت گرافیکی رنگ نمایه شده است.
برخی از نرم افزارهای ویرایش تصویر اجازه می دهد تا تصحیح گاما در یک پالت برای پرونده های تصویری رنگی نمایه شده اعمال شود. به طور کلی ، اعمال تصحیح گاما به طور مستقیم بر روی نقشه رنگ ، بدلیل از دست رفتن مقادیر اصلی رنگ RGB ، عمل بدی است. بهتر است اصلاحات گاما را با سخت افزار نمایشگر اعمال کنید (اکثر آداپتورهای نمایشگر مدرن از این ویژگی پشتیبانی می کنند) ، یا به عنوان یک مرحله میانی فعال از نرم افزار رندر از طریق مدیریت رنگ ، که مقادیر اصلی رنگ را حفظ می کند ، استفاده کنید. فقط وقتی تصاویر رنگی نمایه شده برای سیستم هایی در نظر گرفته شده اند که فاقد هر نوع کالیبراسیون رنگی هستند و قرار نیست از نوع کراس پلتفرم باشند ، ممکن است تصحیح گاما روی خود جدول رنگ اعمال شود.
قالب های فایل تصویری از رنگ نمایه شده پشتیبانی می کند [ ویرایش ]
اینها برخی از نماینده ترین قالب های فایل تصویری هستند که از حالت های رنگی نمایه شده پشتیبانی می کنند. برخی از این حالت ها از حالت های دیگر پشتیبانی می کنند (به عنوان مثال رنگ واقعی) ، اما فقط حالت های رنگی نمایه شده در اینجا ذکر شده اند.
توجه: بیشتر قالبها از جدول رنگی با رنگهای کمتری نسبت به حداکثر عمق بیت معین پشتیبانی می کنند.
* حالت های 64- (درست ، نه EHB) ، 128- و 256 رنگ فقط برای چیپست AGA Amiga موجود است.
** پشتیبانی بومی از طرح های فشرده سازی اختصاصی.
*** با جهش های دلتا اختصاصی اختیاری.
یادداشت ها [ ویرایش ]
- ^ چارلز پوینتون-ویت-وورث (2003). ویدئو دیجیتال و HDTV: الگوریتم ها و رابط ها . مورگان کافمن شابک 1-55860-792-7.
- ^ گرافیک رایانه ای ، پروفسور R. Eckert ، Lect. شماره 5 ، فوریه 2001 ، بینگامتون ، نیویورک
- ^ http://portal.acm.org/citation.cfm؟id=281022
- ^ جیمز کاجیا؛ ایوان ساترلند ادوارد چیدل (1975) ، "یک بافر قاب تصویری با دسترسی تصادفی" ، کنفرانس IEEE در مورد گرافیک رایانه ای ، شناخت الگوها و ساختارهای داده ها : 1-6
- ^ صفحه داده آنلاین تراشه ویدیویی Texas Instruments TMS9918 که در MSX استفاده می شود.
- ^ "مشخصات قالب فایل تصویری TIFF" (PDF) . بایگانی شده از نسخه اصلی (PDF) در تاریخ 2006-10-17 . بازیابی شده در 2006-10-16 .
- ^ Richard Wilton، Programmer's Guide to PC & PS / 2 VIDEO SYSTEMS، 1987، Microsoft Press. شابک 1-55615-103-9
- ^ Inc. Commodore-Amiga، Amiga Hardware Reference Manual، 1991، Addison-Wesley. ISBN 0-201-56776-8
همچنین به [ ویرایش ] مراجعه کنید
منابع
https://en.wikipedia.org/wiki/Indexed_color