از ویکیپدیا، دانشنامه آزاد

"SEO" به اینجا هدایت می شود. برای کاربردهای دیگر، SEO (ابهام‌زدایی) را ببینید .

بخشی از یک سریال در
بازاریابی اینترنتی
بازاریابی موتورهای جستجو
نمایش تبلیغات
بازاریابی وابسته
تبلیغات موبایل

بهینه سازی موتور جستجو ( SEO ) فرآیند بهبود کیفیت و کمیت ترافیک وب سایت به یک وب سایت یا یک صفحه وب از موتورهای جستجو است . [1] [2] سئو ترافیک بدون پرداخت (که به عنوان نتایج "طبیعی" یا " ارگانیک " شناخته می شود) به جای ترافیک مستقیم یا ترافیک پولی را هدف قرار می دهد . ترافیک بدون پرداخت ممکن است از انواع جستجوها، از جمله جستجوی تصویر ، جستجوی ویدیویی ، جستجوی دانشگاهی ، [3] جستجوی اخبار، و موتورهای جستجوی عمودی خاص صنعت سرچشمه بگیرد .

به عنوان یک استراتژی بازاریابی اینترنتی ، سئو نحوه کار موتورهای جستجو، الگوریتم های برنامه ریزی شده کامپیوتری که رفتار موتورهای جستجو را دیکته می کنند، آنچه افراد جستجو می کنند، عبارات جستجوی واقعی یا کلمات کلیدی تایپ شده در موتورهای جستجو و اینکه کدام موتورهای جستجو توسط مخاطبان مورد نظر ترجیح داده می شوند را در نظر می گیرد. . سئو به این دلیل انجام می شود که وقتی وب سایت ها در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) رتبه بالاتری دارند، یک وب سایت بازدیدکنندگان بیشتری از موتور جستجو دریافت می کند . این بازدیدکنندگان می توانند به طور بالقوه به مشتریان تبدیل شوند. [4]

تاریخ

وب مسترها و ارائه دهندگان محتوا شروع به بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو در اواسط دهه 1990 کردند، زیرا اولین موتورهای جستجو فهرست نویسی وب اولیه را انجام دادند . در ابتدا، همه وب مسترها فقط نیاز داشتند آدرس یک صفحه یا URL را به موتورهای مختلف ارسال کنند، که یک خزنده وب را برای خزیدن آن صفحه می فرستد، پیوندهای صفحات دیگر را از آن استخراج می کند، و اطلاعات یافت شده در صفحه را برمی گرداند. نمایه شده . [5] این فرآیند شامل یک موتور جستجوگر عنکبوت است که یک صفحه را دانلود کرده و آن را در سرور خود موتور جستجو ذخیره می کند. برنامه دوم که به عنوان نمایه ساز شناخته می شود، اطلاعات مربوط به صفحه را استخراج می کند، مانند کلماتی که در آن وجود دارد، جایی که آنها قرار دارند، و هر وزنی برای کلمات خاص، و همچنین تمام پیوندهایی که در صفحه وجود دارد. سپس تمام این اطلاعات در یک زمان‌بندی قرار می‌گیرد تا در تاریخ بعدی خزیده شود.

صاحبان وب سایت ارزش رتبه و دیده شدن بالا در نتایج موتورهای جستجو را تشخیص دادند، [6] فرصتی را برای متخصصان سئو کلاه سفید و کلاه سیاه ایجاد کرد . به گفته دنی سالیوان ، تحلیلگر صنعت ، عبارت "بهینه سازی موتور جستجو" احتمالاً در سال 1997 مورد استفاده قرار گرفت. سالیوان از بروس کلی به عنوان یکی از اولین افرادی که این اصطلاح را رایج کرد، نام می برد. [7]

نسخه‌های اولیه الگوریتم‌های جستجو به اطلاعات ارائه شده توسط وب‌مستر مانند متا تگ کلمه کلیدی یا فایل‌های فهرست در موتورهایی مانند ALIWEB متکی بودند . متا تگ ها راهنمای محتوای هر صفحه را ارائه می دهند. با این حال، استفاده از متادیتا برای نمایه سازی صفحات کمتر قابل اعتماد بود، زیرا انتخاب کلمات کلیدی توسط مدیر وب در متا تگ به طور بالقوه می تواند نمایش نادرستی از محتوای واقعی سایت باشد. داده‌های ناقص در متا تگ‌ها، مانند آن‌هایی که نادرست یا ناقص بودند، این پتانسیل را ایجاد می‌کنند که صفحات در جستجوهای نامربوط به اشتباه توصیف شوند. [8] [ مشکوک - بحث ] ارائه دهندگان محتوای وب همچنین برخی از ویژگی ها را در منبع HTML یک صفحه در تلاش برای رتبه بندی خوب در موتورهای جستجو دستکاری کردند. [9] تا سال 1997، طراحان موتورهای جستجو متوجه شدند که مدیران وب‌سایت‌ها تلاش می‌کنند تا در موتور جستجوی خود رتبه خوبی کسب کنند و برخی از مدیران وب‌سایت‌ها حتی رتبه‌بندی خود را در نتایج جستجو با پر کردن صفحات با کلمات کلیدی بیش از حد یا نامربوط دستکاری می‌کنند. موتورهای جستجوی اولیه، مانند Altavista و Infoseek ، الگوریتم های خود را برای جلوگیری از دستکاری مدیران سایت در رتبه بندی تنظیم کردند. [10]

موتورهای جستجوی اولیه با تکیه بر عواملی مانند تراکم کلمات کلیدی که منحصراً در کنترل وب‌مستر بود، از سوء استفاده و دستکاری رتبه‌بندی رنج می‌بردند. برای ارائه نتایج بهتر به کاربران خود، موتورهای جستجو مجبور بودند برای اطمینان از اینکه صفحات نتایج آنها مرتبط‌ترین نتایج جستجو را نشان می‌دهند، به جای صفحات نامرتبط مملو از کلمات کلیدی متعدد توسط وب‌مسترهای بی‌وجدان، سازگار می‌شدند. این به معنای دور شدن از اتکای شدید به تراکم مدت به یک فرآیند جامع تر برای به ثمر رساندن سیگنال های معنایی بود. [11] از آنجایی که موفقیت و محبوبیت یک موتور جستجو با توانایی آن در تولید مرتبط ترین نتایج برای هر جستجو مشخص می شود، نتایج جستجو با کیفیت پایین یا نامربوط می تواند کاربران را به یافتن منابع جستجوی دیگر سوق دهد. موتورهای جستجو با توسعه الگوریتم‌های رتبه‌بندی پیچیده‌تر، با در نظر گرفتن عوامل دیگری که دستکاری آن‌ها برای مدیران وب‌سایت دشوارتر بود، پاسخ دادند.

شرکت‌هایی که از تکنیک‌های بیش از حد تهاجمی استفاده می‌کنند، می‌توانند وب‌سایت مشتریان خود را از نتایج جستجو ممنوع کنند. در سال 2005، وال استریت ژورنال در مورد شرکتی به نام Traffic Power گزارش داد که ظاهراً از تکنیک‌های پرخطر استفاده می‌کرد و نتوانست آن خطرات را برای مشتریانش فاش کند. [12] مجله Wired گزارش داد که همان شرکت از وبلاگ نویس و SEO Aaron Wall به دلیل نوشتن در مورد ممنوعیت شکایت کرد. [13] مت کاتس گوگل بعداً تأیید کرد که گوگل در واقع Traffic Power و برخی از مشتریانش را ممنوع کرده است. [14]

برخی از موتورهای جستجو نیز به صنعت سئو دسترسی پیدا کرده اند و حامیان مالی و مهمانان مکرر کنفرانس های سئو، گفتگوهای اینترنتی و سمینارها هستند. موتورهای جستجوی اصلی اطلاعات و دستورالعمل هایی را برای کمک به بهینه سازی وب سایت ارائه می دهند. [15] [16] Google یک برنامه Sitemaps دارد که به مدیران وب‌سایت کمک می‌کند تا بفهمند آیا Google در فهرست‌بندی وب‌سایت‌شان مشکلی دارد یا خیر و همچنین داده‌هایی را در مورد ترافیک Google به وب‌سایت ارائه می‌دهد. [17] Bing Webmaster Tools راهی را برای وب مسترها فراهم می کند تا نقشه سایت و فیدهای وب را ارسال کنند، به کاربران امکان می دهد «نرخ خزیدن» را تعیین کنند و وضعیت فهرست صفحات وب را ردیابی کنند.

در سال 2015، گزارش شد که گوگل در حال توسعه و ترویج جستجوی موبایل به عنوان یک ویژگی کلیدی در محصولات آینده است. در پاسخ، بسیاری از برندها رویکرد متفاوتی را برای استراتژی های بازاریابی اینترنتی خود اتخاذ کردند. [18]